Sparad i Uncategorized

Texterna och läsningen har ett värde

Läste en intressant artikel i Svenskläraren – Svensklärarföreningens tidning. Inlägget går inte att länka till elektroniskt. 

”… i de välregisserade programmen, de genomtänkta samtalsmetoderna med förslag till frågor och uppgifter tycks mig något väsentligt ha förpassats till kulisserna, nämligen att texter bär på idéer och att det är därför vi läser”

Jag stannade upp. Det här är viktigt att tänka på. Läsförmågan är central och självklart ska vi explicit undervisa i detta. Men –  det får inte bli instrumentaliserat. Om vi värdeneutralt bara använder texter för att visa läsfixare och lässtrategier så förlorar vi en viktig dimension i läsandet. Texter i sig är tankar och idéer läsaren får ta del av. Värdet av att läsa i sig är att ta del av idéer, världar och känslor. Det måste ligga beslut bakom vad jag som pedagog läser med mina elever. Det är inte bara en instrumentell handling att läsa. Det är en balans mellan kompetensen, vanan och känslan. 

Jag arbetar hela tiden med texter och självklart vill jag fortfarande på högstadiet betona kompetensen och strategierna. Jag ser dock också till att jag väljer texter jag själv läst och för att jag anser att innehållet har en viss kvalitet. Det märks en skillnad i dag på elevernas läsvanor och överhuvudtaget deras insikt i varför de ska läsa. Det upplever jag att jag behöver övervinna hela tiden. Likaså hjälplösheten i att anta läsandet, ta sig in i det och låta det sjunka in. Det är tungt arbete för elever i dag.

Gemensam läsning är för mig nyckeln, Läsa är att dela en verklighet, en värld, en upplevelse. Jag ser det i elevernas ögon när vi refererar till böcker vi läst tillsammans. Samtalen, diskussionerna och vardagsarbetet med att läsa och förstå.  

Läsning är inte bara kompetens, det är en värld att upptäcka och övervinna. Det får inte tas ned till att bara bestå av kompetens och instrumentellt bearbetande. Det må framstå så i RT-materialet vi alla nu är så entusiastiska över – det är en livräddare och väldigt genomtänkt. Det får bara inte av pedagoger reduceras till enbart kompetens. Läsning är förutom kunskap/kompetens också bildning och makt. Eleverna måste få inse vilken makt alla dessa ord har och att vi inte får instrumentellt bara avkoda utan att tänka känna och kämpa. Efter de diskussioner vi har haft med kollegor om läsfixarna känner jag mig lugn. VI har tolkat dessa som verktyg som sätter ord på en ordlös process för vissa. 

När den mening en läsare konstruerar i dialog med en text framställs i första hand som en fråga om mer eller mindre kompetens, så upphävs såväl textens som som läsarens kulturellt situerade röster. Den spänning mellan kulturella repertoarer som gör läsningen mödan värd förpassas till periferin”

Jag tror att idag har vi ett behov av att prata just kompetens, beroende på att det finns en så stor ovana från början. Jag som undervisar på högstadiet tänker att vårt mål måste vara att fortsätta bli bättre på explicit läsundervisning, men att läsfixare och annat kan vara ett passerat stadie när jag tar emot elever i år 7. Fram till dess använder jag de medel jag behöver för att eleverna ska läsa, känna och förstå. Det är en bit kvar till jag kommer att underivisa en helt läsvan klass, men det är ingen utopi. Mitt mål är att läsfixarna på högstadiet ska ersättas av en annan typ av läsvana diskussioner och samtal om det vi har läst. Läst för att tänka och lära.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

En reaktion till “Texterna och läsningen har ett värde

Kommentera

