Sparad i Uncategorized

Tala som Ted – klass 7A

Den här idén fick jag i somras via det utvidgade lärarkollegiet. Tackar redan här för att ni alla finns!

Vi skulle ha en fokusperiod (ungefär temaperiod) med åk 7 och överrubriken var kanske det inte helt lustfyllda ”Plugghästens verktygslåda”.

Vi skulle inrikta oss på bra verktyg för att lyckas med studierna. Jag kom då på att ett av de riktigt viktiga verktygen är den muntliga förmågan och vanan att tala inför andra. Den andra delen var att vi har svårt med motivationen och drivkraften hos eleverna till en del och jag ville belysa det de faktiskt får och kan så att säga förse sig med i skolan.

Uppgiften blev:

  • Förbereda ett tal minst 2 min – 5 min.
  • Lära dig skapa en mindmap.
  • förslag på ”börja” var Visste ni att….. denna fick gärna upprepas under talet.
  • Avslut ”Tack för att ni lyssnade”
  • Hålla sig till ämnet Varför skola? Varför kunskap?
  • Framföra talet för klassen så fritt som möjligt, målet ar att lära sig utantill.

Vi satte fart och i går höll eleverna sina tal! De flesta hade manuset på datorn stående bredvid sig, två eller tre pratade utan manus.

Ämnena – ett urval:

  • Kunskap är makt
  • När jag lärde mig att läsa
  • Skola allmänt (detta valde två elever från Afghanistan som varit här i ca 4 år, innan dess ingen skolbakgrund alls)
  • När jag lärde mig att kicka med båda fötterna
  • Fotboll, kondition
  • Att lära sig cykla, gå och hockey

Var verkligen stolt över eleverna som kämpat hårt med detta under en intensiv period. Har fått blodad tand!

Eleverna utvärderade och flera skrev att de gillade utmaningen, många att det var en bra, rolig uppgift, många att de var nervösa. Det var roliga samtal efteråt och roligt att läsa deras korta skriftliga tankar också.

Pedagogiska lärdomar?

Jag möttes av skeptiska kollegor som hade starka invändningar mot att ”tvinga” eleverna att göra detta när jag i augusti presenterade idén. Vem ska hålla tal i framtiden, då har de ju en powerpoint till hjälp… Alla kan inte och vågar inte… så där pågick det. Jag stod på mig (och hade såklart stöd av en hel del kollegor).Vi måste utmana barnen och vi behöver ha höga förväntningar på deras förmåga att genomföra en utmanade uppgift.

Sedan lärde jag mig att kanske stötta eleverna ännu mer i balansen skriva manus och träna muntligt. Det vi inte hann med var förberedande korta muntliga ”test” och roliga röstövningar som jag hade i bakhuvudet. Det tar jag med mig in i nästa försök med något liknande.

Jag tycker detta var roligt och jag tycker jag utvecklade i att lära eleverna bygga upp ett tal och att även i manus byta ut det generella ”man” mot det mycket mer starka ”jag”. Det var det flera elever som noterade och lärde sig. Sedan tror jag att alla har blivit en erfarenhet rikare.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

