Sparad i Uncategorized

Aktiva elever – en förutsättning

Har ett pedagogiskt dilemma som upptar en hel del energi inför alla de 6 pedagogiska planeringar jag nu ska ordna för veckorna 46-50. Det dilemmat är elevaktivitet.

Hur får jag eleverna att få syn på sin del av lärande? Lärandet som aldrig kan vara passivt. Forskining, jag kan väl liksom bara dra till med denna eviga Hattie, visar att effekten av att eleverna är aktiva och lär av varandra ger en god inlärningseffekt. Detta måste jag angripa och det snarast.

Det första jag ska göra är att år 8 och år 9 ska ha bokprat efter att de avslutat läsningen av en fri bok. De ska få förbereda sig utifrån ett antal generella och även i min värld öppna frågor som ska ge en bild av läsförståelsen. Ett pass blir läsa ut boken samt att de i förväg får frågeställningarna att klura på.

Veckan efter ska de sedan i grupper samtala om detta och då har jag förberett en checklista att ha med ”live” för eleven i samtalet för att direkt få syn på sin samtalsprocess. För varje fråga kryssar de i om de är aktiva och svarar säkert, osäkert, inte alls, men med i detta finns också att kryssa i om de ställer frågor till andra och om de upplever att de lär sig av de andras svar.

Min plan är att sedan samla in deras checklista och en efterföljande värdering och sedan får jag min bedömning direkt och eleverna hoppas jag har fått syn på sin del och på de krav på aktivitet detta kräver. Ingen delaktighet inget bra samtal  – ingen bra bedömning.

Detta är ett experiment och jag kommer att lägga upp checklistan om eleverna tyckte att detta var ett bra sätt. Det återstår i skrivande stund att se.

Jag vidhåller starkt att det finna ett stort behov av att arbeta med och tala om elevansvar och elevdelaktighet. Det kan inte bara vara jag som hela tiden upplever att elevernas inaktiva och inlärda brist på ansvar bara bollas tillbaka till mig, Jag vill ha stöd av ledning och kollegor i att jag helt enkelt inte kan bedöma en inaktiv elev som inte utför arbetet. Det kan aldrig mer än till max 50% vara mitt problem. Det är även elevens ansvar. Det är dags att vi pratar om och stöttar varandra betydligt mer i detta anser jag.

Det tar på krafterna att vara kollektiv motivation och ansvar och glatt humör hela dagarna  – det är ett givande och tagande. Det är inte bara ”En bra lärare klarar det”. Faktiskt!

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

