Sparad i Fröken Linda funderar

Utveckling – i det tysta?

Äntligen tid och frid till bloggen. Sitter och blickar tillbaka på en intensiv höst, där jag i många delar varit lite frustrerad. Min egen trötthet, elevernas ointresse, inte nog med varken tid eller energi – och ändå har jag haft så fantastiskt roligt. Många gånger, de flesta gånger.

Till slut insåg jag: Min utveckling är inte något jag gör med buller och bång, den sker i det tysta. I reflekterandet, i modet att bara göra en mindre korrigering här och där. Ska nu göra ett försök att sätta ord på detta.Två ledord har jag i det jag vill utveckla, elevaktivitet och läsförståelsen.

Den egna reflektionen hör för mig i hop med att ta ett eget ansvar för sitt lärande. Jag anser att eleverna på gränsen till ”kunskapscurlas” och att det i ärlighetens namn är alltför mycket mitt ansvar att eleven lär sig något – det har också varit en del i mitt eget reflekterande och i min frustration. Ska studera styrdokumenten igen, men har så svårt att se elevens ansvar i något av dem. Det verkar vara en sorgligt bortglömd del.

Nåväl, elevaktivitet har varit mycket av det som har gjort att jag har testat att skruva lite i undervisningen för att försöka höja elevernas delaktighet. Tro mig när jag säger att jag både lyckats och misslyckats. Börjat med det som nog tar mest tid:

Undervisningsbloggarna: Har lagt ut väldigt mycket information, testat att ”flippa” och ge chans att upprepade tillfällen kunna ta till sig instruktioner och studietips. Utvärderingarna visade att det är väldigt skiftande, en del elever tycker det är väldigt bra, andra vet inte ens på egen hand hur de hittar bloggen. Jag anser inte att jag nått alla och inte egentligen rätt målgrupp, eller?. Är det värt att satsa på då? det är ju inte så att detta sker av sig självt inom några 45h/veckan. Mitt svar är JA. Det här är ett verktyg jag personligen tror jag kan nå ut via och jag trivs med det  – jag dokumenterar undervisningen på en gång också.

Andra metoder jag utvecklat:

Läsuppdrag: När eleverna läser en bok vill jag ha läsningen som en gemensam aktivitet. Läsuppdragen är en jättebra veckoläxa som gör att eleverna enkelt kan diskutera det lästa tillsammans oavsett om de läser samma bok. Du får också varje vecka syn på deras läsning.

Har använt ett av läsuppdragen åt författaren kunskapskravet (E-nivå) ”Eleven kan också föra enkla resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman. Eleven drar då till viss del underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i” (det obegripliga du just läst är LGR 11-svenska)  Vi haft det som underlag för att titta på hur det kommer sig att en bok tillkommer just där och då, nu senast med Ondskan av Jan Guillou. Har jag lyckats tolka detta rätt så fick vi bra samtal om Jan Guillou, hans uppväxt och tiden detta skrevs (50-tal) och även hans journalistiskt färgade språk.

I höst har år 9 fått testa att dela dessa med varandra i googlemiljö och kommenterat varandras. Kommentarerna var en bonus som bara en del av eleverna testade, men det här ska jag utveckla. Tricket är att styra det väldigt mycket i början för att sedan släppa. Har bara nosat på detta. Elevaktiviteten bör höjas av en sådan aktivitet och de som gjorde detta tyckte det var bra och lärorikt.

Lektionsjournal: Eleverna skapar ett dokument och använder det för att lösa uppgifter med även att i slutet av lektionen samla sina tankar om vad de lärt sig. Jag som lärare skriver också, med mitt dokument på projektorduken synligt. Det här provade jag två lektioner i december nu och fick riktigt bra respons. Det tar tid bara, eleverna behöver tid att skriva och mycket av lektionen går åt till journalen, men kanske är det värt det i slutändan och med rutin kanske det går fortare.

I övrigt kan jag tillägga att jag lyckats bättre och bättre med målet avseende läsförståelse, att ALDRIG lämna eleverna för ensamma med en text. Det är en bit kvar, men resan är påbörjad.

Så avslutningsvis, min resa har inte varit med buller och bång utan handlat om att experimentera utifrån min erfarenhet för att få min undervisning att bli stadigt bättre och mer synlig. Det är inte hokus pokus utan hårt arbete, inte utan sina fantastiska guldkorn såklart,

Hoppas få till en serie inlägg nu under en period så att bloggen känns uppdaterad.

Fröken Linda

Länk till uppgiftsbloggen 9

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

