Sparad i Uncategorized

Läxor – kanske mest sunt förnuft?

Det har varit mycket debatt om läxor i media och på sociala medier. Ska ärligt erkänna att jag först enbart blev provocerad av inlägg om ”läxfritt” och bara tänkte ”humbug och kravlöshet”. Tänker nog i mångt och mycket så även efter att ha tänkt till. Huvudproblemet blir att skolan lider av ett stort systemfel och av att ha en otydlig kursplan. Kan inte säga att detta blir tydligare, men otydligheten sätt rimligen på pränt i alla fall.

”I avsaknad av reglering runt användningen av läxor är det upp till lärare och
rektorer att utifrån sina respektive uppdrag avgöra om och i sådana fall hur de vill
arbeta med läxor som en del av den pedagogiska verksamheten. En viktig utgångspunkt
är då de mål och riktlinjer som gäller för utbildningen, till exempel att alla
elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga
utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas
så långt som möjligt enligt utbildningens mål.” (sid. 10 Läxor i praktiken Skolverkets publikation)

Läxor är alltså sedan 20 år inte reglerade och hittills inte omnämnda eller diskuterade via t.ex Skolverket. Det är klart att rop på läxfritt kommer i en organisation där ingen struktur eller styrning finns. Det är så mycket som är outtalat och otydligt med vår verksamhet i skolan överhuvudtaget. Förnuftet säger att tydliga läxor är bra läxor och jag är övertygad om att de ska finnas. Är det något svenska skola inte behöver är det mindre krav och mindre tid för studier.

Traditionen grundlades redan med Luthers Katekes-läxorna på 1800-talet. Redan 1919 konstaterades att ”Hemuppgifter givas i sådant som, förut blivit i skolan väl genomgånget.” (sid 19 Läxor i praktiken).

Skolverkets publikation ”Läxor i praktiken” är ett guldkorn som ger en bra historisk tillbakablick och tydliga exempel. Bör finnas överallt på skolorna. I avsaknad av reglering blir detta så tydligt vi kan begära.

Jag ser läxor som något självklart och jag har en benhård tro på repetition, ansträngning och struktur. Läxor som är genomtänkta och följs upp är enbart bra. Precis som allt annat.

Invändningar och att tänka efter före

Jag ger självklart läxor, men har med erfarenhet börja tänka mycket mer på vad bra läxor är. I bland får jag ge läxor som i princip är deadline för att ett arbete ska vara klart, detta är en mindre bra läxa. Får oftast inte strålande resultat. De som inte lämnar in har ändå inte avslutat arbetet. En annan läxa jag blivit mer försiktig med är skriva – om det inte är typen svara på frågor. Ska sluta be elever skriva texter hemma – det fungerar inte och är inte rätt ur bedömningssynpunkt, men det är ett svårt dilemma. Elever i dag presterar väldigt lite på en lektion (i ärlighetens namn…) så det är här jag ska öka kraven och förbättra metoderna. Det var lite om invändningar, som väl egentligen mest representerar en dos sunt förnuft.

Fördelar och det självklara

Inlärning är ansträngning och det tar tid. Det är en bra sak med läxor – repetitionen. Strukturen att sitta ner med exempelvis veckans ord, ett kapitel i en bok som ska läsas, eller glosor  – den typen av arbete är med fördel läxa. Det kan och bör eleven klara på egen hand och om detta följs upp på lektionen i skolan blir återkopplingen direkt. Andra läxor som är bra kan vara att svara på frågor som sedan diskuteras, titta på nyheterna, läsa en tidning – det här är läxuppgifter jag har upplevt fungerar väl och som eleverna tydligt ger respons på genom att ha genomfört det.

Det var lite om mina tankar och jag landar i att jag kommer att fortsätta att ge läxor, men också att utveckla min kompetens i att ge bra läxor som är förberedda och som följs upp. Det är mest sunt förnuft.

Fröken Linda (twittrar som @lindastankar)

Några länkar som blivit mina favoriter:

Skolverket Läxor i praktiken

Johan Kant

Helena von Schantz

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

