Sparad i Uncategorized

Back to work!

Första dagen efter ledighet och det är planeringsdag. Lärare vet att dagen efter kommer alla elever tillbaka och allt ska vara i ordning inklusive ens egen lektionsplanering. Vi ägnade dagen åt att gå igenom klasserna och behoven, för att uppdatera efter betygssättningen i december. Det kändes meningsfullt, hade gärna haft mer inriktning på det samt på att få planera undervisning med mina kollegor, det hann jag inte i dag.

Sedan kommer vi då till en annan prioritering. Vi fick flytta tillbaka ett helt arbetsrum som vi packade i hop innan jul för att det skulle målas om. Ingen hade varit inne i rummet. Under hela förmiddagen fick vi höra att det skulle städas och ställas i ordning så att vi bara skulle ta våra kartonger. Njae. Vi fick bära, ställa tillbaka, leta hurtsar, dammtorka med det lilla vi hade att tillgå. Golvet städades inte överhuvudtaget och nu är hela rummet belamrat igen, vilket innebär ett hyfsat dammigt rum, eftersom städarna helt enkelt inte kommer in i hörnorna oavsett. Bra, när jag sedan gick hem var allt i rimlig ordning, såklart.

Är detta det pedagogiska kärnuppdraget? Det där forskningbaserade och IKT-baserade uppdrag vi har i skolan? Nej. Detta hann jag knappt ägna mig åt denna planeringsdag. I min värld är det exakt detta som gör att vår yrkesstatus inte kommer till nästa nivå. Vågar påstå att om fokus hade legat på en bra uppstart för personalen hade nog prioriteringar kunnat se annorlunda ut. Exakt såhär har det i dag sett ut på många skolor. Räkna på antalet dyrbara pedagogtimmar som slösats bort i dag och siffran blir säkerligen häpnadsväckande. Varför?

Jag kommer inte att ge mig. Varje skolstart kommer jag känna extra stress av att bara kliva in i det ganska ovälkomnande kaoset. Det är inte ett charmigt sorts kaos, det är inte professionellt och det bitvis att ta oss för givna. För det är ju så att det finns ingenting en lärare inte gör vid en skolstart för att eleverna ska få en bra start, ingenting.

När ska den artigheten visas oss?

Jag anser att det är hög tid att återprofessionalisera vårt viktiga yrke.

Lärares fortbildningstid äts i dag upp av uttag av inarbetad komptid och av städning, lokalunderhåll och marknadsföring för skolorna. Lärare gör i dag en mängd arbete som skulle kunna göras av annan anställd personal. Att frigöra tid för lärare att undervisa och utveckla undervisning bör vara en prioriterad fråga för såväl staten som uppdragsgivare som för lärarfacken.”

Länkar till en utmärkt artikel som jag även citerar ur, publicerad i DN 3/1-15.

Fröken Linda (twittrar som @lindastankar)

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

