Sparad i Fröken Linda funderar, Uncategorized

Nya utmaningar som förstelärare

Den första januari kunde jag börja titulera mig som förstelärare. Det ska bli ett roligt och ett utmanande uppdrag. Jag ombads söka tjänsten i min kommun och sedan hade jag besök av två skolledare som auskulterade en lektion och tittade på olika aspekter av kvaliteten i min undervisning.

Vad innebär detta egentligen? Jag får höjd lön, ett nytt avtal mer inriktad på 40h arbetsvecka. På min skola kommer jag ingå i en grupp som ska arbeta med pedagogiska frågor, exemplevis inkludering. Vi kommer också vara den grupp som har i uppdrag att prova nya metoder i klassrummet och sedan sprider detta till kollegorna. Ingen i övrigt nedsatt tid. Uppdraget är tidsbegränsat till 3 år.

Är jag då en bättre lärare än många andra? Antar att det inte helt går att svara på, men i vissa aspekter är jag troligen det, eller så handlar det mer om min vilja och ambition att utvecklas. Förstelärare är ett bitvis omstritt uppdrag, Det beror först och främst på att uppdraget sedan det infördes har sett väldigt olika ut i olika kommuner och även i olika skolor. Det gynnar inte den skjuts läraryrkets status skulle få. Återigen är otydligheten rådande. Inte nödvändigtvis på den enskilda skolan utan i hur huvudmän förväntas utforma uppdraget.

Förstelärare är en karriärtjänst för lärare som infördes 2012 via staten och skolverket. Det är en tjänst som ska ge högre lön och syftar enligt det uppdrag regeringen gav till att ”förbättra elevernas måluppfyllelse och att höja läraryrkets status och attraktionskraft”. 

I Lärarnas Riksförbunds tidning skolvärlden (nr 10, december 2014) finns en artikel om reformen – som kanske inte egentligen blev så lyckad? En sak visar en undersökning de har gjort bland medlemmarna och det är att det ser väldigt olika ut.

  • Uppdraget var aldrig menat att vara tidsbegränsat, ändå är den största majoriteten av förstalärartjänster just tidsbegränsade.
  • Reformen syftade till att behålla de duktiga lärarna i klassrummen. Detta har inte heller varit lika, många förstelärare har fått nedsatt undervisningstid och detta motverkar ju detta syfte. Den andra sidan är att det läggs på uppdrag och arbetsuppgifter på förstelärare utan just tid avsatt för detta
  • Var är forskningsanknytningen? Det tydliga uppdraget för huvudmännen att utforma?
  • Hur går tillsättningarna egentligen till?
  • Alla kommuner har inte ens tillsatt förstelärartjänster.

Det finns en hel del frågor kring uppdraget och jag kan tänka att intentionerna var goda, men det blev ett otydligt formulerat uppdrag, Drar stat och kommun i samma riktning – är riktningen utstakat överhuvudtaget? Till viss del är uppdraget och reformen starkt kritiserat.

Karriärtjänsten förstelärare är ett utmärkt sätt att lyfta och stimulera duktiga lärare som vill utvecklas och reformen är ett steg i en nödvändigt riktning för att öka läraryrkets status. Det blir dock ett problem när kommuner och stat inte helt verkar ha kommunicerat intentionerna och tydliggjort förutsättningarna. Jag tror att just det gör att uppdraget ser olika ut i olika kommuner och i vissa fall även mellan skolor. Det borgar inte för den kvalitet som detta uppdrag bör tillföra varje lärare i varje kommun  – i syfte att ytterst gynna eleverna.

Själv har jag turen att ha fått ett tydligt uppdrag (visserligen tidsbegränsat) men med ett tydligt utvecklingsfokus och stort förtroende. Det ska dock inte behöva behöva bero på vilken kommun du arbetar i eller vilken rektor som är din chef.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

