Sparad i Fröken Linda funderar

Undervisningens framgång beror på eleverna – också

Läste en mycket intressant ledare i SvD som tar upp dilemmat med att ha en hög kvalitet på undervisning och metoder kontra den dela v ansvaret som ligger på eleven. Nu finns forskning på att det spelar roll vad eleven lägger ner för energi i sin inlärning. Det har genomförts ett antal projekt med att undersöka undervisningen och metodikens effektivitet på några gymnsasieskolor. Projektet landade i att metoder och att ha tillgång till datorer egentligen inte gav något större utslag. Det var helt enkelt så att eleverna var inte närvarande eller så ägnades tid och energi till sk distraktorer som facebook, sms och annat under lektionen.

Önskar att jag var förvånad över detta, men ärligt talat är jag inte det, snarare upplever jag att detta måste förtydligas mer.

Projekten visar att det inte är pengar som är problemet och inte heller alltid lärarkvalifikationerna. Metoder kan förbättras, men det går inte att lägga allt ansvar på läraren eller skolan. Om eleven inte går in för att lära sig ämnesinnehållet, sker inga framsteg. Vill Sverige förbättra studieresultaten, måste eleverna tycka att det lönar sig att studera.

Jag tänker läsa detta med mina elever och ta in deras respons på detta.

Jag framhåller fortfarande att läraryrket är ett av de viktigaste yrkena och vår kompetens kommer alltid att göra skillnad. Vi behöver bara få status och mandat bakom att adressera frågan om elever som inte tycker att inlärning lönar sig.

Fröken Linda

Artikeln kan du läsa här

Annonser

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s