Sparad i Uncategorized

Har läst ”Det professionella lärandets inneboende kraft” Helen Timperley

Helen Timperleys bok är omtalad bland skolledare inte minst. Jag fick tips om den via en rektor/fd lärarkollega som pratade gott om den på ett EdCamp i Sollentuna. Nu har jag långt senare alltså läst den. Här lite tankar – högt som lågt och bara mina.

Boken handlar just om den kraft som finns i det professionella lärandet och sågar mer eller mindre det mesta i fortbildningsväg utöver detta vid fotknölarna, i alla fall avseende den effekt det ger rent utförandemässigt i skolan.

Det handlar om att gå från professionell utveckling till professionellt lärande, att sätta eleverna i centrum, att fokusera på nödvändiga kunskaper, att genomföra systematiska undersökningar av metodernas effektivitet, att vara tydlig med vilka teorier om professionalism man utgår från och att engagera alla i det lärande systemet” (s.27)

Sedan ser Timperley tre tanke förändringar som krävs. Den första är att börja tänka i termen professionellt lärande, vilket innebär att utmana befintliga antaganden och skapa nya innebörder – lösa djupt rotade pedagogiska problem genom att förändra praktiken (integrerad med teorin). Det andra är att ha eleverna i fokus för processen. Det tredje är att sätta kunskaperna och färdigheterna i i förgrunden snarare än formerna för att och sättet på att förmedla professionellt lärande.

Eleverna i fokus och därmed rimligen deras resultat och den effekt förändringar kan ge. Dessutom behöver alla nivåer i skolan vara inblandade i detta, lärare emellan, rektorer och kommunen/huvudmannen.

Låter enkelt? Nej, jag anser nog att det här är ganska komplext och inte minst –  det kräver kolleger, tid och uppföljning. Hela tiden och fokuserat på rätt saker.

Alla som provat att sätta sin fot i en skola i dag vet att det här fokuset skapas inte och finns inte på långt när den nivå som Timperley pratar om. Det tror jag inte är att slå in öppna dörrar direkt. Vi som lärare slits i alla riktningar och antalet arbetsuppgifter forsar fram likt vårfloden och vi hoppar i vid varje terminsstart och håller i allt vi kan för att inte dras ned i vattenfallet.

Insats ett i min mening bör vara; RENSA i röran av allt vi ska göra. Professionellt lärarande är väldigt viktigt och de gånger jag själv utvecklas i mitt yrke så är det i princip alltid i samarbete med andra och det är oftast väldigt praktiknära.

Till exempel: En kollega lär mig att sätta röst till en presentation och snart sitter jag själv där med hörlurarna och dagen efter når det eleverna via min blogg. Sedan mäter jag effekten och ser att klippen har ca 40 visningar osv. Rimligtvis kan jag anta att detta haft en inverkan på lärandet. Det här är inte det djup Timperley talar om. Lägger till att allt detta skedde utanför AP-tid OCH i en kollegiehandledning jag frivilligt som en av två i arbetslaget deltar i.

Nu tror ni att jag målar i svart här, nej, men jag måste få vara pragmatisk. Skolan är i dag en arbetsplats som är hopplöst efter sin tid. Jag har skrivit spaltmeter om lärares arbetstidsavtal och om alla arbetsuppgifter som tar vår tid. Att det trots detta sker så mycket fantastiskt därute beror troligen på två saker: lärares till stor del obetalda engagemang, att det är en majoritet av överempatiska och plikttrogna kvinnor som jobbar i skolan. Ja, jag generaliserar grovt. Tänk dig nu i stället en stor arbetsplats i det privata näringslivet befolkad av män i kostym som fungerar lika effektivt som skolan (nu faller det på plats, va?). Det skulle inte hända!

Timperleys ideér hoppas jag genomsyrar nästa steg i skolan. Tillsammans med noggrann resultatuppföljning och undervisning som utvärderas om omvärderas.

Sa jag att läraryrket är otroligt kul och utmanande?

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

