Sparad i Uncategorized

#blogg100 – vilken utmaning! Here we go.

Det här blir första dagen på blogg100 2015, jag ska publicera ett blogginlägg 100 dagar i rad nu. Det kommer till största delen handla om lärande och glädjen och utmaningarna med att undervisa.

Avslutade min vecka med vad som kommit att bli en favorit. Vi har en grupp på skolan som består b.la av vi som är förstelärare samt rektor. Vi ses regelbundet och delger då varandra om nya saker vi läst och sådant vi testat i klassrummet. Jag lär mig så mycket varje gång och går hem med med lätta inspirerade steg. Ett paraply vi har för diskussionerna är inkludering och ett inkluderande arbetsätt. I fredags plockade jag upp arbetsverktyget Padlet kopplat till stationssystemet och en kollega berättade on skrivande matematik, vilket fick mig att tända till på att skapa skrivande grammatik med eleverna. Ni ser vad det ger!

Skolan ska vara till för alla och tillgänglig för alla. Det är ingen floskel utan skollagen. Jag blev förstelärare vid årsskiftet och det uppdrag som kommer att vara en del av det arbetet är att just fundera på hur vi kan skapa en mer inkluderande skola. Det ska verkligen bli en spännande resa. Jag vill att skolan ska ha plats för alla och det kräver en ängels tålamod och en hel del pragmatisk problemlösning samt relationsbyggande. Relationsbyggande anser jag vara själva grunden, jag säger inte att jag alltid tycker det är bra, men det är grunden.

Det handlar om att få in ett tänk där anpassning till olika elever blir en del av undervisningen. Där är jag inte ännu. Nu vill jag lära mig nya metoder, nya arbetssätt och ett helt nytt sätt att bygga in detta i  min pedagogik. Jag är i en uppstartsfas på min nya skola ännu efter 1,5 år avseende att inte ha gjort arbetsområden två gånger ännu. Lägg till att jag är en lärare som hela tiden (i bland lite snabbt, i bland av nödvändighet) sprutar av ideér jag bara måste prova. Jag ska berätta mer om vad jag testar framöver. Vi ska också läsa litteratur och annat om ämnet inkludering och såklart allmänt om pedagogik.

Första boken blir Universal design för learning in the classroom – practical applications

Fröken Linda

Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

