Sparad i Fröken Linda funderar, Pedagogik

Läsloggar #BLOGG100

Intensiv dag. Sätter mig så ner med listan över en rad uppgifter jag nu ska till att ge en bedömning. Först vill jag påpeka att jag har bevis för min t.ex om att den formativa bedömningen är bra att koppla till kunskapskraven så att eleven får en delbedömning. Två elever har sedan vecka 6 höjt ett betygssteg genom att läsa det formativa OCH få syn på det betygssteg som var aktuellt då.

________________

Ur elevs läslogg:

”Jag tycker att det har gått väldigt bra att jobba med läsloggen, för man fick många bra frågor som man kunde svara på där och diskutera och reflektera om. Det gjorde även läsningen lättare för att man behövde tänka mer på vad man hade läst och kanske gå tillbaka och läsa om något för att förstå lite bättre. Jag tycker också att det är bra att jag har fått återkoppling ofta så att jag vet på ungefär vilken nivå som jag ligger på, så att jag vet vad jag kan utveckla för att det ska bli bättre. Jag tror inte direkt att jag har något tips för jag tyckte att allt var bra.”

”Om du skulle bedöma din läslogg – vad skulle du tycka om nivån på arbetet? Skriv en kommentar om vad du tycker. Jag tror att jag kanske ligger på B-A nivå. I början så var det typ på C-nivå men nu tycker jag att jag har mer väl utvecklade svar och reflektioner.”

___________________

Det här gör att jag är övertygad om att den här typen av tydlig återkoppling där betygssteg tas upp är helt rätt väg att kommunicera. Får fler återkopplingar med samma budskap som denna.

Nu vill jag utveckla mitt sätt att samla läsloggen. Funderar på att skapa en form av mall, där kunskapskraven för läsning och lite andra tips finns med i början och tar nog med begreppen inre och yttre dialog, parallellhandling, miljö- och personbeskrivning, berättarperspektiv. Dessa finns med i det centrala innehållet. Det ger oss ett språk för att beskriva det vi tänker om läsandet.

Jag ska testa att skapa en mall med ett sorts ”försättsblad” där detta finns med samt möjlighet för mig att direkt i dokumentet tydligt markera kunskapskraven.

Läsloggar är ett av mina absoluta favoritverktyg att arbeta med och jag känner på responsen att eleverna och uppskattar att just tänka medan de läser, inte efter att de läst ut hela boken utan under hela resan. Det är läsningen när den blir som allra bäst.

Så jakten på den perfekta läsloggen är inledd. Lär ha anledning att återkomma.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

