Sparad i Uncategorized

Muntliga nationella prov #BLOGG100

I dag har jag och en kollega suttit mest hela dagen med de muntliga nationella proven i svenska. Jag gillar upplägget och i år provade vi med att eleverna förberedde sig i går och i dag var det presentation och att leda och delta i diskussion. Bra texter i år också, tycker jag. Upplägget sparade tid i dag och det kändes bra.

Muntlig bedömning är vansklig och även flyktig  – det krävs koncentration och närvaro. Det var bra att ha en kollega och att vi var i det närmaste helt överens i våra bedömningar. Det slog mig att det var lättare att bedöma elever jag inte undervisade, kändes om mitt fokus var bättre än de grupper som var från ”min” klass.

Det var en del elever som inte nådde kunskapskraven och det gör mig mist sagt bekymrad. Att prata kort om t.ex 2 bilder, närapå övertydliga med en given diskussionsfråga och en del annat stöd borde inte gå att misslyckas med. Men, ändå saknas egna åsikter, förmågan att leda en diskussion. Nu är detta mitt perspektiv och det står för mig, men i min värld borde detta vara genomförbart för alla. Så är dock inte fallet. Hur är det möjligt att ha så lite språk, så lite vilja och en så stor osäkerhet? Frågan är nu hur vi ställer oss till detta. Vi kan inte bedöma om själva nationella, det får vi inte. Vi måste skapa ett tillfälle till för att lyssna mer på eleverna i fråga –  det är ett slutbetyg vi ska säkra – eller inte.

Jag får mig en tankeställare om min undervisning – det jag funderar på är hur jag bäst med början i år 7 övar och tränar och förbereder eleverna – ännu mer och tydligare, Det är en tanke jag tar med mig från dagen.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

En reaktion till “Muntliga nationella prov #BLOGG100

Kommentera

