Sparad i Uncategorized

Mental kapacitet – det behövs. #BLOGG100

Försök följa tankespåret vidare nu….

Jag har rensat lite i aktiviteterna för jag vill ha tid till träning, läsning och bloggande. Det har känts bra öven om det inte lett till att jag har en ocean av tid precis. Det jag har fått är en lite lägre stressnivå och en hjärna som känns ventilerad på just negativ stress. Jag mår bättre, jag tänker bättre. Mental energi i en skola krävs i mängder, att vara alert, kreativ och i nuet är ett måste som lärare och det kräver närvaro. Det är tjusningen med jobbet och med de relationer vi har. Många arbetsplatser är krävande i detta avseende i dag.

En annan sak som kräver att jag tränar och håller mig i form är det antal gånger jag varje dag bär med mig en tung korg med dator, klättrar upp på stolar och drar mer projektorduken, flyttar bänkar, lyfter upp och ner stolar. Eller som på bilden när en kollega kommer på tillfälliga, smarta lösningar på hur en bänk det egentligen inte går att sitta vid ska kunna användas lite till.

IMG_5221

Fast skämt å sido – om det nu var ett skämt? Det är vår vardag – tillbaka till den mentala energin:

Hur får vi eleverna att ha den mentala energin? Är det inaktiviteten som skapar stressen? Stillasittandet? Hur ska vi få in även detta? Krav har redan framförts på att skolan ska ordna så att alla barn får fysisk aktivitet varje dag eftersom det leder till bättre skolresultat. Jag tycker det här med mental energi och träning är en jätteviktig fråga.

Vänta nu gör jag det igen! SKOLAN ska… 

Bara ett kort tankeexperiment om det omfattande uppdrag som ständigt växer utan att någon ser till konsekvenserna eller helheten.

Skolans uppdrag/mitt uppdrag som lärare är viktigt. Tyckte jag inte det skulle jag inte vara frustrerad och försöka vara konstruktiv – då skulle jag byta jobb.

Vi kan så mycket bättre. Vi måste kunna bra mycket bättre  – och snabbt.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

