Sparad i Fröken Linda funderar

Betyg – handlar om att vara tydlig. #BLOGG100

Jag tänkte dagens inlägg skulle återvända till betygsfrågan. Jag har läst serien som DN publicerat som en serie på insidan och det handlar om att betygen är subjektiva och inte bra för varken elever eller lärare – länk till tredje artikeln i serien. Intressant serie om även Johan Kant uppmärksammar i ett blogginlägg som är mycket läsvärt, ständigt ”food för thought”.

Betyg är inte av ondo – men det måste vara tydligt. Har skrivit om detta förut och anser att det sker en medveten smutskastning av betygen (DN tar inte precis upp det som är bra med betyg). Vi är ålagda som myndighetspersoner att sätta betyg. LGR11 är alldeles för omfattande och inte alls konkret utan än mer abstrakt än LPO94, håller jag med Johan Kant om. Måste jag som lärare fortfarande sätta betyg? JA!!

Jag arbetar ständigt med att läsa om, tolka och använda LGR 11 och kunskapskraven. Nu börjar jag sakta bli mer bekant med den och det jag stångas med mest är att vara tydlig mot eleverna om vilka kunskapskrav jag ska bedöma.

Jag är erfaren nog att inse att när jag ger en otydlig uppgift är jag den som är ansvarig för de resultat jag får. Inte eleverna. Håller nu på med att bedöma en uppgift som hade kunnat vara mycket tydligare. Jag skyller dock på mig och inte på LGR 11 eller eleverna. Jag är proffset som borde förutsett detta. Lär mig varje dag om detta och har redan nu mentalt bestämt hur jag ska göra framöver. Det är utveckling. Jag har reflekterat och lärt mig av den processen.

Misslyckat? Nej  . jag har återigen lärt mig att tydlighet är nyckeln och genom detta har jag lärt mig hur jag kan komma vidare i utvecklingen. Det är om detta jag vill prata om med mina kollegor.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

