Sparad i Fröken Linda funderar

Tankeställare: medborgerliga rättigheter/skyldigheter. #BLOGG100

i Sverige i dag tar vi så mycket för givet. I princip allt. Skola, demokratin, till och med att resa och att ha BÅDE dator och mobiltelefon. Ganska häftigt egentligen för det tyder ju på ett visst mått av välstånd.

Jag är i dag på många sätt djupt oroad över detta, bekväma, tillbakalutade, tillstånd. Demokrati är bara demokrati om DU och JAG värdesätter det. Går och röstar, gör något av allt det vi faktiskt får, som utbildning. Rösträtt.

Var och såg filmen Selma i helgen. Filmen beskriver staden Selma i Alabama där Martin Luther King anordnade protester mot just att stadens svarta nekades sin konstitutionella rösträtt. En marsch urartade då den slogs ner med våld. Jag blev djupt berörd av engagemanget som visades, kampen för svartas rätt att verkligen få rösta (formellt 1965 var allt på plats rent lagligt). Jag blev också förbluffad över de starka reaktioner dessa krav utlöste hos en del (det är aldrig alla) i den vita befolkningen i södra USA.

Lite bakgrund  – artikel i DN

Läs om filmen

Skolan har ett ansvar att lära eleverna om detta och vid senaste valet i höstas pratade vi en hel del om val och demokrati med eleverna och de är intresserade. Vi vuxna har en icke förhandlingsbar skyldighet att våra barn ser oss rösta när de växer upp, att vi visar de hur självklart detta är och pratar om detta hemma.

Dessutom ganska direkt länkat just till USA och medborgarrättsrörelsen så kommer min skola få besök i tre dagar en grupp pedagoger och musiker som kommer och kör ett Gospel tema med våra elever i tre dagar. De varvar gospelmusik med just att berätta om medborgarrättsrörelsen i USA.

Det här går till kärnan i demokrati men faktiskt också de skyldigheter som följer. Det kommer inte att kunna förbli en demokrati om du och jag inte röstar och deltar i allmänna val. Det kommer inte att bli demokrati och vi väljer bort att göra våra röster hörda för att vi verkar bekvämt väja att luta oss tillbaka ”nej, det angår inte mig” Mitt lite onyanserade svar är ”så f*n att det gör!”

Ingen förmår nog att sälja in demokrati som lättsmält, alltid roligt, eller ens en quickfix i alla frågor. DET innebär inte att jag har rätten att avstå från att rösta. De övriga system vi möter och ser konsekvenser av runt om i världen erbjuder inte precis trovärdiga alternativ just nu.

Jag har varit politiskt engagerad och vet att systemet är absolut beroende av att VI engagerar oss. En period i livet borde alla vara engagerade i ett politiskt parti bara för att visa hur viktigt det här är. Det är inte TV3 såpopera, det går inte att sälja i det formatet. Demokrati är viktigt på riktigt.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

