Sparad i Uncategorized

Auskultation i dag #BLOGG100

I dag var jag hos en kollega och auskulterade. Det är alltid givande och egentligen väldigt svårt. Vi är två kollegor som ska ha detta utbyte regelbundet. Det är givande och bra och vi har mycket att prata om. Nästa steg är att hitta ett ännu tydligare fokus på det vi tar upp till diskussion.

I dag besökte jag åk 6 och en lektion i svenska sent på eftermiddagen. De diskuterade frågor utifrån en faktatext de hade läst. Jag blev sittande med en grupp på 4 elever och vi pratade i genom frågorna och samtalade runt dem. De visade att de hade läst och förstått och ämnet engagerade (hållbar utveckling och klimat påverkan mat/kött).

Jag fick också tillfälle att träffa åk 6, som kommer att bli åk 7 och några kommer gå i min nya klass nästa läsår. Den här lektionen vill jag besöka igen när det är dags att auskutera. Det var spännande att iaktta gruppen – gruppen hade väldigt svårt att lyssna i början, men sedan gick det bättre. Noterade att kollegan tog i hand i dörren när hon släppte in i klassrummet.

Min kollega och jag ska prata lite om lektionen i morgon. Vi hade inte i detalj tänkt ut vad jag skulle titta på denna gång, men ett ämne vi har som fokus är elevansvar och elevaktivitet. Det är en stor utmaning vi har.

En sak jag kommer att framföra är hur trötta flickorna är på att vara stötdämpare eller att vänta in dessa ofokuserade pojkar, Vilken skillnad i mognad kognitivt och den frustration de visade kring att sitta och jobba med killarna var helt uppenbar. Det här är ett problem på riktigt. Det här är en verklighet i alla klassrum hela tiden.

Jag känner samma frustration bland eleverna i en av mina grupper, men det handlar dels om genus, men också ett fåtal individer. Den gruppen är den jag helst vill att min kollega ska komma och titta på – om vi kan få till det.

Auskultation blir som bäst när det är en liten del att ha fokus på och det tycker jag är svårt. Vi ligger aldrig i fas med planering och tiden är vår största utmaning. Så, kollegiehandledning mer som Timperley tänker är detta inte. Men det kanske kan utvecklas till att bli det.

Det jag ser är och reflekterar kring är:

  • Vi har liknande lärarstil i klassrummet.
  • Vi är strukturerade båda två.
  • Vi delar i stort syn på elever och ämnet

Så i dag var det värdefullt att träffa en ny grupp och speciellt att träffa de som ska till åk 7 nästa läsår. Det ska bli intressant att sitta ner i morgon och samtala om lektionen.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

