Sparad i Uncategorized

Läsa och skriva. Viktigt? Nej, avgörande!

I dag har vi som undervisar i svenska i åk 9 haft läsförståelsedelen på de nationella proven. Jag tror jag gjorde nationella prov med elever första gången typ 2003, då i åk 5.

Det är skillnad. Skillnad i läskondition och skillnad i allt som kräver minsta uthållighet. Frågor och texter ser ungefär likadana ut. Alldeles för stor del av eleverna är långsamma, ovana läsare, eller chansare utan tålamod att läsa och vänta in tankarna. Analys av detta? Det är så komplext att ett svar låter sig inte ges. det är många faktorer på samhällsnivå samtidigt som bidragit till detta.

Tillståndet med förmågan och kompetensen att läsa och förstå är ett jättedilemma. Jag och en kollega funderade på detta i dag. Vi känner att allt som har med texter att göra tar tid. Vi läser kanske noggrannare med eleverna i syfte att öka läsförståelsen, men vi läser mindre och i ärlighetens namn ställs inga jättekrav på deras del i läsningen. Jag ställer krav, lägger upp läsläxor, påminner, hjälper. Ändå vet jag att trots individuella anpassningar läser en del av eleverna inte böckerna.

På samma gång finns intresset för omvärlden där helt klart, men energin att verkligen ta sig in i det som sker är svagare i dag, kräver mer stöd med basala saker som egen motor.

Vi får under inga omständigheter ge upp, men det är som att springa med seg sirap under sulorna ibland. Jag känner trots att jag gör denna iakttagelse inte att arbetet är förgäves, men hur blev det såhär? Vad gör vi nu med den läsförmåga vi har att arbeta med? Själv fortsätter jag att läsa med eleverna. Basta.

Slutligen  – att sedan Universitet och Högskolor har problem med att eleverna inte kan läsa texter på den nivån och inte heller har självständigheten i lärandet/läsandet är jag inte förvånad över. Det här är ett problem vi måste lösa. Vi måste kanske börja tala om elevernas del i detta också?

Studenterna måste kunna läsa. Intressant artikel i Axess.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

