Sparad i Detta har hänt, Fröken Linda funderar

Samarbete – om viljan finns #BLOGG100

Vi arbetar ämnesövergripande en period nu. Det är roligt och det är en utmaning. Rubriken är ”Hållbar utveckling”. Jag tänkte kort skriva några tankar om samarbetet.

Olika årskurser arbetat med olika saker utifrån temat.  Det är svårt att planera lektionerna just nu, för det kan handla om att stämma av med kollegorna bara timmarna innan det är lektion. Ändå upptäcker jag att vi som satsar energi på detta drar åt samma håll och det blir så roligt.

Jag pratar om en viss texttyp på svensklektionen och förbereder eleverna på den delen. SO/NO fyller sedan på med det faktainnehåll eleverna behöver för att skriva, i detta fall en debattartikel om kärnkraft. Jag har en skrivmall redo till eleverna och sedan kan vi börja föra samman alla delar. Det ska bli spännande att se hur det blir.

I en annan årskurs har jag ansvar för engelska inom temat samt att få in skildringar via skönlitteratur. I morgon ska jag och eleverna prata om hur de återvinner rent praktiskt hemma – utifrån en hemläxa de har gjort. Nästa vecka arbetar de i alla teoretiska ämnen med att skriva en handlingsplan för att vår skola ska bli mer miljövänlig. Några av de tips de har kommit på ska de skriva på engelska. I dag visade en elev mig en amerikansk hemsida han hittat som handlar just om att spara energi och att skapa en mer miljövänlig skolmiljö.

Det är bra med helhet och det inspirerar eleverna att se att deras lärare arbetar som ett lag. Nu har vi utmaningen med slutförandet och att få möjlighet att ha en bedömningsdiskussion.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

