Sparad i Detta har hänt, Fröken Linda funderar

Stationssystem #BLOGG100

I går provade jag för andra gången att arbeta med stationer i klassrummet. 4 stationer med ett pedagogiskt innehåll på temat miljö och att lära sig att debattera och använda argument och motargument

Det är ett pedagogiskt redskap som jag tycker är bra att ta provat på. Det går att variera efter ämne och tema. Jag valde detta för att höja elevernas aktivitetsnivå.

Jag gjorde 4 grupper och 4 stationer. Alla 4 byggde på att stötta det arbete vi håller på med. V har fokusperiod om miljö/hållbarutveckling. Klassen ska skriva debattartikel härnäst. Stationerna denna gång hade det temat och byggde på undervisningen vi haft lektionerna innan då vi hade snuddat vid Ethos, logos och pathos – retorikens grundtermer samt läst debattartikel.

Stationerna blev:

  •  Träna på och läs mer om Ethos, Pathos och Logos
  • Läsa ett kort textuttdrag om minkar som sl’pps ut och diskussion om det som händer
  • Debattera ämnet Köttfri dag i skolan (pratat om detta lektionen innan).
  • Läsa en debattartikel på miljötemat.

Varje station jobbade eleverna vid i 10 minuter samt 2 minuter ”Vad har vi lärt oss?”

Eleverna jobbade jättebra och var aktiva. Jag valde att sätta mig vid debattstationen denna gång och lyssna på debatterna. Jag tror på detta system men det här var vara att skrapa lite på ytan och det finns en del att finslipa. Tiden och även uppföljningen är en sådan sak. Tror även att det är viktigt att reflektera hur detta läggs upp och syftet. En sak var klar, eleverna uppskattade att få röra sig och att med jämna mellanrum ta sig an nya uppgifter.

Två reflektioner jag vill lyfta här var:

  • Två elever som inte deltog och dessutom var sena kom in och detta lade sordin på lusten – den försvann och ersattes av osäkerhet. Det var som att sticka hål på en kreativ bubbla. För sådant har jag inga pedagogiska metoder i nuläget. Det gör mig mest av allt frustrerad att se gruppen bli så obekväm i sin inlärningslust.
  • Elever som behöver mycket reflektionsstöd och arbetar långsamt kan nog bli/blir stressade att cirkulerandet och inte bara stimulerade att hålla högt tempo.

Så som med alla metoder så kalibrerar jag denna metod vidare och lägger den i verktygslådan. Jag kommer att använde den igen ganska snart.

Kampen mot omotiverade energitjuvar i klassrummet fortsätter och är som ett skavsår som inte vill läka. Inkludering är inte vägen att gå i just dessa fall – sorry. Här behöver vi lärare bättre stöd på andra håll av andra instanser OCH att konsekvenser genomförs.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

