Sparad i Fröken Linda funderar

Slår ett slag för den summativa bedömningen. #BLOGG100

I dag när jag skrivit detta kommer jag beställa en bok som heter ”Betygssättning en handbok” och sedan läsa den bums. Som många gånger tidigare tipsar jag er att läsa Johan Kants intressanta inlägg med samma namn.

Det finns inte någon professionell bedömarkultur i skolan. Lärares bedömarkompetens ifrågasätts (från alla håll) och har urholkats via det relativa betygssystemet och via när vi lärare fråntogs det mesta av både lön och status successivt under 70-90-talet. Sedan när det relativa betygssystemet togs bort med LPO94 har den aldrig återhämtat sig. Jag har inget problem med summativ bedömning, det är en del i min yrkesutövning. Det gäller för övrigt läkare och advokater också.

Det jag vänder mig emot är att vi pratar IKT och formativ bedömning oavkortat på precis all tid vi har (och den ÄR dyrbar). Den litteratur vi åläggs att läsa handlar bara om detta. Vilka rekommenderas jag att läsa? Hattie, Williams med flera. Vilka föreläsningar erbjuds – BFL för hela slanten.

EN gång per år sätter vi oss ämneslärare så för att ordentligt prata om bedömning. Då har åk 9,6 eller 3 skrivit nationella prov (detta omak som alla lärare ogillar och tycker är såå jobbigt för eleverna). Då ska vi säkra årets likvärdiga bedömning. Det är mig veterligen DEN ENDA fortbildningstid jag har i summativ bedömning.

Detta är ett moment 22. Vi gillar ”liksom” inte summativ bedömning egentligen, så då blir vi inte duktiga på det, utan pratar om IKT och om hur vi kan göra snyggast uppgift via Padlet i stället och om våra checklistor. Då blir vi inte duktiga på det där summativa och kan i stället avvisa kritiken med att vi inte har fortbildats och … ja du förstår kanske.

Jag upprepar igen: Jag skulle vilja prata om kunskapskraven för E i engelska så att skulle slippa vara så ensam i min bedömning av eleverna som exemplevis inte har läst engelska så lång tid (eller svenska för den delen). Men det går inte för då har jag ju troligen inte haft tid att göra min fina flippade film eller min snygga Padlet.

Hur prioriterar vi? För det behövs. Omedelbart!

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

