Sparad i Uncategorized

Läsning ska kännas #BLOGG100

Jag läste Lotta Ohlssons kommentar idag i DN om man ska få mardrömmar av böcker om förintelsen.

Detta handlade om att yngre barn (mellanstadiet ungefär) läst böcker, i detta fall om förintelsen, och sedan fått mardrömmar. ”Pojken i randig pyjamas” nämns tillsammans med den nyutkomna ”Den osynliga flickan” om förklädda flickor i Afghanistan. Jag har elever som läser ”Pojken som kallades det” en självbiografisk berättelse om en pojke som gravt vanvårdas under sin uppväxt.

Detta är starka berättelser om starka, stora jobbiga ämnen.  Det ska kännas – det är inget farligt. Jag själv läste Stephen King och tyckte det var förfärligt läskigt och ja, jag hade mardrömmar. I litteraturen finns möjlighet att pröva och utforska sina känslor, där kan vi riskfritt vara arga, rädda, tuffa, våldsamma utan att det gör skada. Detta bara förbereder oss för sorg eller jobbiga saker i livet. Vi som läser mycket har alla varit rädda, arga, ledsna, modiga, förälskade  – allt detta i litteraturens värld.

Vi får inte lämna ett barn som blivit berörd av en bok ensamt om barnet uppenbart inte mår bra, men kanske överlever vi att barnet som läsare blir starkt berörd. Förintelsen var en mardröm, så det är väl naturligt att det känns så att läsa om det också. Jag har större bekymmer med alla de som inte läser och som aldrig upplever att litteratur kan kännas så starkt, alternativt de som är avtrubbade och inte tar det till sig.

Att bli berörd av litteratur är något i alla fall jag vill ge mina elever, det är för mig en gåva. Det visar att läsandet är så utvecklat att känslorna får vara med. Precis som det ska vara.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

En reaktion till “Läsning ska kännas #BLOGG100

Kommentera

