Sparad i Uncategorized

Bedömning i praktiken med eleverna. #BLOGG100

I dag har jag arbetat med min åk 9 och förberett inför nationella proven. I dag handlade det om uppsatsdelen och vi tittade på hur skrivande och kommunikativa strategier och kvaliteter ska bedömas.

Vi tittade på själva skrivuppgiften tillsammans och läste också kunskapskraven. Sedan fick eleverna 7 exempeltexter på olika nivå (Skolverkets ex.texter – OBS – inte sekretessbelagda). Sedan fick de sitta i grupper om två eller tre och bedöma texterna. På tavlan gjorde vi en tabell så att vi såg hur samma text bedömdes av flera grupper.

Det blev intressanta diskussioner. Bland annat konstaterade eleverna att ordet relativt (som i relativt varierat, relativt sammanhängande) är just relativt och extremt ICKE konkret överhuvudtaget (välkommen till kunskapskravens glada värld tänkte jag tyst).

Sedan tittade vi på hur olika grupper hade bedömt och till sist då min och Skolverkets bedömningar (som tur var snarlika). Det visade sig att E och F-texterna var lätta att identifiera, medan det skiftade mer på de texter som höll en högre kvalitet.

Jag tyckte det blev en bra lektion och i morgon ska de själva få skriva uppgiften.

Fröken Linda

Annonser

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s