Sparad i Detta har hänt, Pedagogik

Checklista – check! #BLOGG100

I dag tänker jag nämna ett pedagogiskt verktyg det talas mycket om i dag nämligen checklistor.

Lite bakgrund först: Åk 8: uppgiften är att skriva en debattartikel om kärnkraft. Jag har ägnat ca 3 pass åt rena texttypen, SO ett antal pass till fakta och NO likaså.

I dag var ett av de lektionerna för att slutföra detta varför jag sent dagen innan skapade en checklista. Jag delade upp den i innehåll och språk. Jag inledde lektionen med att visa eleverna checklistan på projektorduk sedan fick de varsin att lägga bredvid sig som stöd när de började gå i genom texten.

Såhär ser den ut:

Checklista debattartikel

INNEHÅLLET

Rubrik  – Är den lockande så någon vill läsa debatten?

Tes – VAD är det viktigaste i det du vill argumentera för/berätta om?

Finns det en tydlig inledning?

Hittar du tydliga argument som STÖDJER din tes?

Hittar du argument som är MOTdin tes (motargument)

Finns det några förslag/argument som är förslag på lösning, eller vad som bör göras?

Har debattartikeln en tydlig avslutning – upprepa gärna din tes

☦ VEM har skrivit artikeln skriv under med namn och titel (Linda Johansson, grundskollärare)

SPRÅKET

Stavningen

Styckeindelning – nytt argument, eller en ny tanke = nytt stycke

Värdeladdade ord (fruktansvärt, uselt, förfärligt, akut, sorgligt)

Argumenterande ord (därför tycker jag, vi föreslår därför, för det första,

Anpassat språk  – den här texten bör inte innehålla talspråk, snarare ett mer formellt språk

En del av eleverna satte självständigt i gång, de använde checklistan i varierad utsträckning. Två eller om det var tre elever satt jag med och prickade av innehållet i alla fall. Andra elever tittade inte ens på den. En eller två frågade aktivt frågor utifrån den.

Slutsats: min input tid kontra output elever? På gränsen värt arbetet. Jag uppskattade dock att ha den. Tänker främst på en annan iakttagelse jag gjorde, som kan ha varit en mer otydlig effekt: det var en himla aktivitet och ett fokuserat skrivande. Det var energi i klassrummet idag.

Detta verktyg kan utvecklas som allt annat, frågan är väl hur jag sorterar detta bland de övriga oräkneliga arbetsuppgifter jag har (samt min fritid) och var detta ska ha sin plats.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

