Sparad i Uncategorized

Bedömning #BLOGG100

Nu ska jag ta tag i att bedöma en hel del uppgifter som ska sambedömas. Den första jag ska börja med är en debattartikel som ska bedömas utifrån skrivkunskapskravet i svenska av mig och i SO/NO avseende andra aspekter.

Här finns ett minfält av misstag att göra  – nämligen att det som det så ofta gör går lite för fort. Det låter så enkelt, men jag önskar att vi hade gjort en enkel kryssmatris som bara var att fylla i. Det har vi, eller inte jag i alla fall.

Jag kommer således att få titta igenom texten, hur möter den det anpassade språket och texttypen. Tänkte titta på dessa två aspekter, innehåller,dvs uppbyggnaden av argument och om detta passar texttypen. Den andra aspekten blir språket, som ska vara anpassat och hyfsat korrekt avseende styckeindelning, stavning, i detta fall krävs ett formellt språk anser jag.

Troligen gör jag som vanligt ett helt OK jobb, men innan processen är i gång känns det alltid som jag famlar. Så jag gör som vanligt; öppnar texten, kunskapskraven och kavlar upp armarna. Det här arbetet är ett stort oändligt utvecklingsområde för mig.

Missförstå mig inte, jag har gjort bra bedömningar av elevernas arbeten i över 10 år, så även denna gång. Det är arbetet med att effektivisera det som jag saknar, att dela tips, mallar, tolkningar av kunskapskrav med mera.

Om detta vill jag ha tid att prata med kollegor.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

