Sparad i Uncategorized

PISA – alla tycker något. #BLOGG100

Nu genomförs nya PISA-test och Sverige håller väl lite andan inför resultaten. Det är många som tycker och tänker om PISA. Jag skulle behöva ganska mycket tid för att sätta mig in i detta mer exakt. Jag tänkte dock våga mig på att även jag ha åsikter och tankar.

PISA-undersökningen vill få till en jämförelse mellan skolsystem i världen och utgöra ett jämförelse- och diskussionsunderlag. Det ter sig uppenbart att olika skolsystem skiljer sig åt, vissa i väldigt hög grad. Är det med ett ryck på axlarna och ett konstaterande Sverige ska åse de sjunkande resultaten?

Jag tycker inte det. Jag tycker jag varje dag ser och försöker arbeta med de exakta brister som pekas ut i testen.

  • Instruktionsläsning
  • Läsning av skönlitteratur såväl som fakta
  • stora brister överlag i exekutiva funktioner (inte de neuropsykologiska).
  • Uthållighet
  • Matematikens grunder
  • Djupinlärning
  • Skillnader pojkar-flickor

Det senaste är att det är själva frågornas formuleringar och upplägg som är problemet och att NO:n eller matten i uppgiften kan svenska elever minsann. Jaha. Vad bra det handlar bara om att de inte är kapabla att läsa frågorna?

Nu målas i stället PISA upp som en maktfaktor och ett orosmoln konspiratoriskt vill sätta dit de stackars eleverna (eller lärarna?). De får ju göra ett prov som INTE går på betygen. Hur mycket ska vi begära?

PISA-resultat är inte allt, det kan vi nog enas om. Men det jag oroar mig för att det nu blir en schism mellan politikerna som vill med sina medel komma tillrätta med detta, medan en utarbetad socialtjänstjourhavande lärarkår skjuter problemet i från sig.

För mig står det alldeles klart skrivet: problemet är kunskaperna. Punkt. Svenska elever lär sig helt enkelt inte tillräckligt mycket, pluggar fel och läser för lite med djup och kvalitet. Kan vi inte vara överens om att de tendenser PISA ser är väldigt överensstämmande med det, jag i alla fall, iakttar dagligen i klassrummet?

För mig är det självklart att ett land som Sverige ska ligga i den absoluta toppen av alla utbildningssystem, det är vi långt i från i dag. Inom något område överhuvudtaget. Jag vill att Sverige ska ligga högst i resultat i alla möjliga undersökningar, Bara för att vi kan.

Fick tips om radioserien Pisadoktrinen, har lyssnat lite, ska lyssna mer.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

