Sparad i Uncategorized

Dags att förbereda föreläsning. #BLOGG100

Jag ska föreläsa på SETT-mässan i Kista inom det program som Sollentuna kommun erbjuder och det ska bli spännande. Lite fjärilar i magen lär det bli.

Föreläsningen ska handla om mina tre undervisningsbloggar och min idé, mitt syfte och hur jag vill utveckla dem. Några elever har fått skriva utvärdering av vad de tycker också som jag tänkte ta med. Hur kan t.ex bloggar eller andra digitala kanaler användas för att omdefiniera och förstärka lärandet på olika sätt.

Bloggar är ett fantastiskt verktyg, men det kräver tid och planering att nå igenom bruset på rätt sätt vid rätt tidpunkt. Det känns i bland som att jag skulle kunna sluta bedöma och undervisa för att bara ägna mig åt att bygga upp ett bibliotek av flippar och annat bra. Den tiden existerar inte. Inte överhuvudtaget.

Det jag tror är viktigt att komma i håg är att stå för det jag har gör. Jag är nöjd med att jag för ett år sedan startade upp bloggarna. Det måste jag stå för och föra ut till de som ska lyssna. Den starkaste kritikerna är troligen jag själv. Känner mig konstant ett steg efter. Detta blir en liten temperaturmätare kanske.

Fokus i föreläsningen blir på det jag gjort, vad eleverna tycker samt min idé om syftet med bloggarna. Det finns en närmast oändlig utvecklingspotential att sträva mot, så utmaningar saknas inte.

Ska be brorsdotter och bror om lite input nu i påsk så är jag redo att starta planeringen av min presentation.

Jag hoppas att jag sedan står förberedd och att jag med min föreläsning inspirerar andra att testa sig fram för det är det allt handlar om.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

