Sparad i Fröken Linda funderar

Läromedel, inte OK att använda? #BLOGG100

En artikel som handlar om läromedel fångade min uppmärksamhet och jag tycker du ska läsa den. Mina tankekedjor är som alltid spontana och ”hoppiga” till sin karaktär och detta får ni inte beskylla artikeln för, den är bara en länk, min startreferens.

Framtidens skolan behöver en strategi för läromedel

Läromedel – detta fula ord, detta som inte är tillåtet i ”bra” och uppfinningsrik undervisning. Känner ni som jag igen argumentet och skamkänslan från lärarhögskolan? När vi var på VFU och upptäckte med en fnysning att läraren följde en lärobok. Vad gammalt och tråkigt!

Författarna (Per Kornhall och Kirsti Hemmi) tar upp detta och har helt rätt i att Lärarhögskolorna direkt och medvetet avvisar detta som en del i den kunskap lärare behöver. Det under en längre tid varit ”inne” att ha en läromedelsfri undervisning – då är du verkligen en bra lärare.

De nämner i artikeln en studie: ”.… en ny engelsk studie, ”Why Textbooks Count. A Policy Paper”, visar att länder med goda skolresultat ofta satsar på läromedel av hög kvalitet. Dessa länders läromedel ger ofta också ett tydligt stöd åt lärares arbete och professionella utveckling.

Författarnas slutsats är att det behövs en strategi för att läromedel ska bli bättre och att de faktiskt kan fungera som struktur och stöd, både för nya lärare och som stöd till svaga elever i inlärningen. Det som framkommer efter att ha studerat exempel i Singapore och Finland är att läromedlen där har lärarhandledningar som uppmuntrar till en mängd aktiviteter utanför att sitta och räkna eller rabbla verb. De innehåller tips på lekar, analysuppgifter, ett bredare grepp om hur ämnesstoffet kan arbetas med på olika sätt.

Det här är intressant! Jag återkommer i tankarna till mitt förra inlägg om en stödfunktion/databas för att underlätta arbetet med litteratur och med vilken litteratur häromdagen. Inte heller ett läromedel som ger stöd och struktur är OK att ha som grund? Lika lite som någon ska berätta vilka böcker en lärare kan ta upp i undervisningen så ska vi ha läromedel att utgå och ta idéer av? Nu drar jag detta till sin spets – men tänk efter!

Återigen: här sliter vi och jobbar allihop på våra kammare, vi uppfinner otaliga IKT-hjul (även undertecknad) och vi sitter var och en och letar hemsidor, vi klipper, klistrar – egentligen desperata i efterfrågan på  – färdiga idéer. Bara det att i dag gör vi det via det utvidgade kollegiet. Vad är skillnaden? Varför är det tabu att underlätta eller att ha en tydlig struktur med tips på uppföljning, kunskapskrav, centralt innehåll via ett läromedel?

Jag funderar uppriktigt på detta själv. Jag har den mesta undervisningen utan läromedel (eller så kallar jag skönlitteratur för läromedel) och det har sitt pris. Guess what? Jag är LAT och kan faktiskt återanvända och läsa samma bok två eller fler år i rad. Gör detta mig till en dålig lärare?

Vi måste börja tänka till lite. Jag blir mer och mer upprörd på kulturen ( ja- jag är duktiga flickan i kvadrat) att vi förväntas vara uppfinningsrika när vi egentligen bara uppfinner hjulet om och om igen när vi inte behöver. Till priset av att jobba ihjäl oss.

Nej, i höst är det jag som köper workbooks i engelska och en bra grammatikbok till svenskan och baske mig – sedan ska jag ge eleverna kunskaper och en bra grund i språket istället för att fixa med nästa snygga Pretzi eller Padlet. Kanske råkar jag till och med läsa Möss och Människor med åk 9 även nästa vår. Nu ska jag skämmas, va?

Fröken LInda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

