Sparad i Fröken Linda funderar

Att nå ut – input kontra output. #BLOGG100

Har lyssnat kort på skolspanarna i dag, en POD jag nog kommer att lyssna lite mer på. Här hittar ni dem.

Programmet handlade om digitala verktyg, men jag spetsade öronen lite speciellt när de pratade kort om bloggar och just vådan av att nå ut.

Jag har ju själv numera 5 olika bloggar, tre i undervisningen och sedan den här och lindabloggen privat. Jag har inga jätteambitioner med det privata bloggandet egentligen för det är mest min kreativitet att sätt att skriva ner tankar  och att dokumentera det jag har har läst (vilket är lindabloggens syfte). Det betyder inte att jag inte blir glad om någon har läst det jag skrivit.

Mina undervisningsbloggar vill jag däremot tydligt uttalat att eleverna ska ha nytta av. Har de det? Ja, vissa, inte alla. Jag arbetar inte alltid tillräckligt med varje inlägg och går ut aktivt för att nå igenom bruset. Vad jag har märkt är att trots att jag visar inlägget på lektionerna och har för vana att maila länken när det är något på gång ligger utfallet som bäst på dryga hälften samt några mer aktiva elever i varje klass.

Det här är ändå ett resultat jag får vara och är nöjd med i nuläget. Ett år och bloggarna utvecklas fortfarande. Jag ser en nytta för egen del och tycker att det är ett otroligt bra verktyg som passar mig väldigt bra.

Bara en tanke angående input och output av information  – det är bara uppdaterat och regelbundet som gäller. Jag ser fram emot att prata om mina bloggar med lärare i kommunen och se vilken respons det blir och om detta jag gör kan ha relevans och vara inspirerande för någon annan.

Bra att höra i dag att inte bara jag funderar i banor om att nå ut på bästa sätt.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

