Publicerad i Uncategorized

Språkutvecklande exempel – debattartikel med stoff från SO/NO #BLOGG100

Många lärare använder läromedel i NO och SO och då är det viktigt att undervisa om ord och begrepp. Ett språkutvecklande arbetssätt även i dessa ämnen som är fulla av ord och begrepp är helt nödvändigt. Detta ställer krav på bra läromedel och handledningar men även ett ämnesövergripande tänk.

Jag arbetade nyligen tillsammans med SO/NO ämnesövergripande i det vi kallar ett fokusområde – detta var om hållbar utveckling.

SO/NO stod för och förberedde innehåll och stoff för att eleverna skulle skriva en debattartikel om kärnkraft. eleverna  skulle utifrån det de lärt sig debattera/ta ställning i frågan och producera ett debattinlägg. Jag som läste en debattartikel, tittade på ord och språkliga drag. Sedan gjorde jag en skrivmall till eleverna och efter det började de skriva. Tack vare att SO/NO stod för stoffet kunde jag satsa på det språkliga. Det var roligt och det märktes att eleverna hade uppfattat texttyp och även begrep som förnybara energikällor, atomklyvning, uran, ändlig resurs  – för att ta några.

Jag tror detta är ett  bra sätt att arbeta över ämnena. Svenska är ett ämne som kan fyllas med stoff från SO och NO.

Läromedel måste också anpassas i detta språkutvecklande syfte också och tydligt lyfta fram begrepp och ämnesspecifika ord, Här tror jag återigen att bra lärarhandledningar som har ett tänk åt detta håll kan bidra och skapa en kvalitet. Jag har ju turen att göra bitar av detta med mina kollegor. Vi hjälps åt och jag vet att på matten har eleverna ”skrivande matte” där eleverna analyserar och sätter ord på sitt eget matematiska begrepp skriftligt. Detta har för övrigt inspirerat mig att framöver starta ett liknande tänk avseende grammatik.

Vi behöver bra, moderna och bra läromedel och vi lärare behöver tid att diskutera både inom och mellan våra ämnen. Särskilt vi som undervisar äldre årskurser. Det här var ett ganska anspråkslöst exempel som ändå gav resultat.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Lämna en kommentar