Sparad i Läsning, Pedagogik

Laddat blogg #BLOGG100

Nu har jag laddat min undervisningsblogg jag har med åk 8 med lite förberedande inför att börja läsa SMS från Soppero av Ann-Helén Laestadius. Boken handlar om Agnes 13 som är same (mamman är same) men hon är uppväxt i Stockholm

Egentligen anser jag att denna bok passar bättre i åk 6 eller 7, vilket innebär att nästa år kommer jag att lägga detta i åk 7.

Varför med åttorna nu då? Jo, jag ville ändå köpa in boken och insåg tidigt detta läsår att den skulle passa in på dels ett bra basområde som kunde täcka in aspekter som minoritetsspråk (samiska, men kommer nämna de andra) och sedan ska vi ha ett fokusområde om det mångsidiga samhället och då passar reflektioner om språk och identitet in, vilket Agnes i boken på ett bra sätt leder in oss på.

Via UR har jag har hittat ett bra program om samiska i serien jakten på språket samt SMS från Soppero finns som radioföljetong. I bland har jag tur. Ska bli spännande att se mottagandet.

Nu lite helg!

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

