Sparad i Detta har hänt, Fröken Linda funderar

Föreläsning – check!

#Blogg100 blir nog tveksamt – men jag ska vara mer trogen denna blogg i alla fall.

Har varit en spännande dag i dag. Vi har spenderat tid på SETT-dagarna, Kistamässan. Det är en IKT-mässa riktad mot skolan. Det är andra året jag är där och det är roligt att träffa skolfolk, kollegor och bara hinna gå runt och reflektera.

Vi har i kommunen ett internt föreläsningsspår. Det innebär att lärare i Sollentuna kommun föreläser i ett föreläsningsrum under dessa dagar  – det är gratis för oss i kommunen. Det är så roligt att lyssna på kollegor.

Detta år blev jag ombedd att föreläsa och i dag föreläste jag om mitt arbete med undervisningsbloggarna. Jag delade in det i olika syften jag har; information, dokumentation, flippat klassrum och att jag tänker att det är en väg till ett omdefinierat lärande som tillgängliggörs via tekniken.

___________________________

13.00-13.25 Bloggar som verktyg i undervisningen – ett exempel

Linda Johansson; Förstelärare, svenska och engelska åk 7-9, Häggviksskolan.
Bloggar som förstärkning av undervisningen. Hur undervisningsbloggar kan fungera på olika sätt; dokumentation, information, flippat lärande, inspiration och förstärkning som tar lärandet utanför klassrummet. Vad tycker eleverna? Inspiration för dig som vill använda detta i din undervisning. Själv vill jag fortfarande utvecklas inom detta verktyg.
______________________________

Det var nervöst, men också en utmaning och roligt. Jag vet vad jag gör och tämligen väl varför, så ingången var att berätta just om det. Jag blev nöjd och det kändes mest nervöst innan, inte så farligt när presentationen väl var i gång. Jag höll väl på 20-25 minuter och det gick fort.

En erfarenhet rikare och det var en utmaning helt i min smak, lite lagom utanför komfortzon, men ändå fullt hanterbar. Har lagt ner ungefär 6 timmar minst på detta, inräknat att öva, justera ändra och utöver detta den process som sker medan du gör andra saker.

Det blev en mycket bra dag!

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

