Sparad i Fröken Linda funderar, Läsning

Boksamtal i bokcirklar

Är här igen nu. Har bara ett ord: TID och nationella prov OCH allt annat utöver det. Men så kan livet se ut!

I dag har jag fortsatt mitt arbete med bokcirklar i åk 7. Eleverna har delat in sig i bokcirklar efter vilken bok de valde att läsa, de valde mellan dessa 3:

IMG_0182

Solprinsen Per Nilsson, MIn Ella av Katja isaksson och Spela Död av Peter Abrahams.

Nu har eleverna hunnit en bit och jag lämnar läsningen till bokcirkelgrupperna. De får i uppgift att ha möte och delar anteckningar med mig i ett delat dokument, Sen får de också varje vecka skriva ner egna reflektioner som bygger på ungefär det de pratat om i bokcirkeln innan.

Böckerna fungerar väl, särskilt upplever jag att Solprinsen uppskattas. Hade bokprat med den gruppen i dag och de pratade ganska mycket om det speciella berättarperspektivet i boken. De har hjälpt varandra att ha koll på de olika perspektiven. De berättade om en händelse och varför den var viktig, De hade hjälpt varandra i läsningen, det har jag hört när det suttit och arbetat.

Det finns ett stort textmotstånd överlag och bokcirklarna är ett sätt att få läsningen att delas med flera och grupperna tar överlag mycket bra ansvar.

Några som inte läser? Jo. jag har fått individualisera för två stycken och upplever utöver detta att två ytterligare mer tveksamt är med i läsningen. Eleverna själva säger också till varandra om de inte har läst och det tycker jag är helt OK.

Vi låter läsningen ta tid och nu väntar mer närläsning och att prova på att leta citat.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

