Sparad i Fröken Linda funderar

Att rensa i röran och att känna tacksamhet.

Jag ska flytta om några veckor och gick således ner i källaren för att rensa. I förrådet hittar jag pärmar med anteckningar och en hel del litteratur från åren på lärarhögskolan (aug 1997 – jan 2002).

Jag kommer i håg att jag ställde ner detta vid förra flytten och likaså minns jag att jag inte har ägnat ett ögonblick åt detta sedan dess (sommaren 2002 alltså). Dags att rensa i röran! Jag tömde pärmarna och tittade snabbt igenom det jag arbetat med. Det var verkligen en resa tillbaka till en period i mitt liv som jag minns som rolig, fattig, intensiv och lycklig. Jag älskar kunskap.

Minns en morgon i min lilla etta jag bodde i. Jag åt frukost och började planera dagen. Insåg att min uppgift var att läsa Mio min Mio av Astrid Lindgren och sedan ytterligare en barn/ungdomsbok. Trodde på fullt allvar att någon lurat mig. Hade jag dött och kommit till en alternativ drömvärld? Nej, jag hade hittat det jag tycker mest om. Senare pluggade jag engelska och satt på seminarier och lyssnade på analyser av Shakespeare och känslan var likadan. Visst  – jag minns även timmarna med tragglandet av grammatik och fonetik och stressen av att skriva examensarbetet klart samtidigt som jag sökte jobb utan att få napp.

Nu har åren gått och jag har varit lärare sedan januari 2002 med undantag för 5 terminers avbrott för politiskt arbete. Jag vet att skolans värld för mig är hemma. Den är magisk, superjobbig, stressig, extremt statisk, och extremt dynamiskt samtidigt.

När jag så slängde böcker och papper insåg jag att minnena bär jag ju med mig och kunskapen om undervisning och skolan har jag ändå förändrat under årens lopp. Jag är den första i min hela släkt som har en akademisk utbildning, visste ingenting om den världen innan jag klev in i den. Det var en helt ny värld, jag fick läsa, skriva och lära mig om BARA det jag älskade mest. Vilken tur att jag kunde få göra det. Hittade världens bästa yrke på vägen.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

