Sparad i Uncategorized

Skolan och sommaren

Nu kommer mitt årliga inlägg om detta med skolan på sommaren. Sluta läs om du inte ifrågasätter sommarferien.

Jag vet att jag är i minoritet, men inte ensam, om att ha insett sedan länge att sommarlovet är HELT passerat som fenomen. Vi har en kvarleva från ett bondesamhälle där barn och ungdomar behövdes i arbetet på gårdar och ute på åkrar. Det var 1842. Nu är det 2015. Dags att anpassa systemet kanske?

Min frustration gäller i huvudsakligen barnen. Det är en hel del barn som förlorar trygghet, rutiner och ett språk under en period från 11 juni – 24 augusti. Som faktiskt får sin trygghet undanryckt. Vi kan bättre.

Min andra del är frustrationen som lärare. Jag förväntas jobba MINST mina 45 timmar per vecka (en fantasisumma uppfunnen ur intet – så ser inte mina veckor ut alls). Sedan PANG mitt i allt den 16 juni förväntas jag vara ledig till den 14 augusti. Jag kan inte välja, jag kan inte träffa kollegor eller egentligen annat än på egen hand utveckla min pedagogik. Planerar jag på egen hand kan det vara förgäves (även om jag alltid gör det ändå).

Min tredje del är: Det finns alldeles för få som ska göra allt det där ”ingen” egentligen har till uppgift. Den där ”ingen” är i vissa fall en stackars vaktmästare som också vill ha semester. Det går ju att lösa med mer personal om nu någon skola hade ekonomi till det.

Jag efterlyser en jämnare, mer behaglig rytm på ett läsår. Tre terminer kan vara ett alternativ, Jag har självklart behov av att vara ledig och återhämta mig, men beror detta på att tempot jag förväntas hålla under terminerna motsvarar minst 120% tjänst? Hur skulle det fungera om vi hade en bättre utspridd rytm?

Det finns inga ursäkter längre – vi måste våga, vilja modernisera vårt läsår, vårt yrke och det kommer aldrig hända fullt ut i ett system som fortfarande låtsas att 10 veckors ledighet har någon form av relevans. Det var till och med ett tag sedan industrierna hade det vi när jag växte upp kallade ”industrisemester”. Skolan har bondesamhällets rytm på sitt år.

Jag njuter av min sommar – hur svårt är det? Men – jag är inte ledig frivilligt. Jag har inte valt min semester eller hur lång den ska vara. Samtidigt vet jag allt på den ”sommarstängda” skolan som ska göras, bör göras, och det frustrerar mig eftersom jag ser det så tydligt.

Har ännu att komma till en fräsch städad skola efter något lov – väntar med spänning på den dag detta ska ske. Håller inte andan.

Under tiden letar jag efter barn som är ute på åkern och hjälper till……

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

