Sparad i Fröken Linda funderar, Läst och tänkt

UDL – Universal Design for learning

IMG_0629

Har äntligen läst lite mer fokuserat i boken jag inledde i våras någon gång. Boken heter Universal Design for Learning in the classroom edited by: Tracy E. Hail, Anne Meyer och David H Rose. Den är en del av en serie om What works för special-needs learners.

UDL står alltså för Universal Design for learning. Det är ett ramverk/tankesätt framtaget för effektiv och inkluderande planering för lärare och vad jag förstår lärs detta ut på lärarhögskolor ”overthere”.

En intressant sak som de skriver om är det UDL har gemensamt med UD (Universal Design) som arkitekter tagit fram för att i planeringsstadiet designa byggnader och utemiljöer av olika slag så funktionellt som bara möjligt och just med tillgänglighet för alla i centrum.

Vad det handlar om är inkludering och att alla elever ska kunna följa undervisningen. Det tar sitt avstamp i forskning kring bla nätverk i hjärnan –  tre viktiga spår är utkristalliserade:

Recognition Networks igenkännande/förkunskap-kopplingar se mönster. Det här är VAD i inlärningen.

Strategic Networks: Att planera, utföra handlingar och färdigheter, det exekutiva. Det här är HUR i inlärningen

Affective Networks: Att få kunskaperna och mönstren att betyda något emotionellt, att engagera oss, motivera och se helheter. Det här är VARFÖR i inlärningen.

Jag gillar tankarna och får massor av ideér och läser kapitlen om läsning och skrivning samt sammanfattningen extra noga. Det behövs ett tankesätt kopplat till strategier och verktyg för att helt enkelt bryta ner olika barriärer – oavsett om det gäller hörsel, syn, läsning, motorik, skrivande – ni fattar. En del praktiska saker beskrivs angående anpassning och då tydliggörs teorierna.

Det här ställer krav. Läser om klassrum med hörslingor, klassrum där alla elever kan både läsa och lyssna på en bok, klassrum och kurser med tydliga inlärningsmål. Vad ÄR det egentligen som ska läras in? Det finns en tydlighet avseende detta – vill läraren att det ska skrivas ska ingen elev undantas från detta OM nu syftet är att skriva, bara hjälpmedlen är på plats. Men – förutsättningen är att alla hjälpmedel finns, är lätta att tillgå och fungerar.

Boken handlar alltså om att anpassa, förbereda och inkludera. Inte att ta bort. Det kan vara aktiviteter som att prata i grupp, brainstorma, uttrycka egna tankar, kanske framföra något muntligt, eller delta i en pjäs. Aktiviteter som är vanliga för att bygga upp engagemang. Något som för ”blyga” elever (och många andra) är en utmaning att överkomma. Det kan vara att dissekera något om du är överkänslig taktilt. Då kan förberedelser via bilder, förbereda hemma, att få se på när andra gör, att arbeta med läraren som utför – ja det är att anpassa det handlar om, inte att undvika. Att lära sig hantera.

Citatet nedan tycker jag sammanfattar bra:

The job of educators, however, is not to create an artificial environment where such threats and distractions do not exist, but ti provide sufficient options for all children – starting from where they are – to learn to cope with the distractions and threats that will be inevitable ahead. Our job is to prepare students to live in the world as it is.” (sid 131)

Läsvärt, tänkvärt – det är inga små krav inlärning ställer på alla inblandade. Själv ser jag som en stor del att arbeta med den del som handlar om motivation. Elever är (nu är jag ärlig) till en del extremt svåra att motivera. Den utmaningen. Hitta drivet.

Fröken Linda

Annonser

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s