Sparad i Fröken Linda funderar

Börjat processen 1

Konstaterar att mentalt har jag helt klart börjat arbetsprocessen  – lite av en mjukstart, men i alla fall. Det här delar jag nog med de flesta lärare. Vi har inte börjat jobba officiellt, men likt ett moment 22 inser de flesta att NÄR vi börjar officiellt så finns inte tiden att göra ALLT det där. Jag är pragmatiker – det fungerar inte så. Jag har rensat mail, städat bland dokument och sorterat.

Därefter hittade jag en gammal favorit Skrivprocessen av Siv Strömquist från 1994. Läser den inte utan bara bläddrar och slås av att jag har fått in/försökt att få in detta i mitt arbete de år jag jobbat som lärare. Hittar checklistor och i slutet ett kapitel om språkutvecklande arbetssätt och om språk i alla ämnen. Jag fick inspiration och har använt checklistorna och format de till eleverna. De är ganska avancerade, men jag kommer att testa. Håller på med dokumenten så jag lägger inte ut de här i nuläget, Det var roligt och tankeväckande. Jag tänker att vii måste förenkla och få det att koka ner till bra undervisning, Skrivprocess och checklistor ÄR inte lustfyllt, kan inte vara det, ska inte vara det. Det är ett redskap. Det är sådana våra elever behöver.

Jag har gjort lite annat också. Närmast ligger att ta tag i lite terminsöversikter för mina ämnen (svenska och engelska). Läser ni blogginlägg från förra året vid denna tid är ni medvetna om att det arbetet räddade ett extremt stressigt läsår. Därav är jag pragmatiker som sagt.

Jag kommer att fortsätta arbeta så smått med allt jag vill ha förberett. Sedan hoppas jag att det blir bra dialoger med kollegor, något som i nuläget skulle varit i princip ovärderligt. Men – vi har ju ferie i en vecka till som sagt – vare sig vi vill eller inte.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

