Sparad i Läsning, Lästips

Hyllan med Engelsk ungdomslitteratur. Sommarläsning

IMG_0218

I ett av klassrummen på skolan har jag iakttagit att det finns en hylla med lite blandad kompott av böcker på engelska, ungdomslitteratur. När juni kom bestämde jag mig för att ta med mig en hög hem och läsa/bekanta mig med. Det var ett hinder för mig att inte ha läst böckerna även om jag visste att de var noggrant utvalda av kollegor som fått hjälp en bokhandel.

Jag följer en enkel regel som lärare: jag måste läsa de böcker jag ber eleverna att läsa, till allra största del. Enda undantaget blir när eleverna väljer fritt eller vid enstaka genreteman, då tar bibliotikarien på skolan till hjälp. Varför behöver jag då läsa det eleverna ska läsa på min rekommendation? Enkelt; ingår i att vara språklärare. Det är en väldigt stor skillnad på att rekommendera en bok jag läst mot en jag inte läst. Det märker också eleverna. Det är när jag berättar om boken de blir intresserade. Jag visar mig själv som läsare. Delar med mig.

Jag har läst 11 titlar genom att läsa noggrant i början, sedan bläddrar jag mig fram och sedan läser jag lite för att ha en gissning om slutet, Så, nej, jag har inte läst varje ord, men detta har gjort att de här 11 böckerna kan jag rekommendera.

Alla titlar höll hög kvalitet och är typiska ungdomsromaner med teman som vänskap, familj, kärlek och många starka känslor. Jag ska nu ta med de tillbaka och sätta en lapp på eller i som visar eleverna att jag har läst boken och kan rekommendera den.

Målet är att kunna få elevernas utlåtande på de här böckerna och då dela läsupplevelse med mina elever. Dessutom har jag berikats av bra litteratur. Det skrivs oerhört mycket bra böcker för barn, ungdomar och unga vuxna.

Fröken Linda

Titellista:

Kit´s Wilderness av David Almond (vänskap, pojke, farfar)

Invisible Touch av Kelly Parra (identitet och sorg, gängkrig)

Martyn Pig av Kevin Brooks (hemförhållanden, utsatthet)

Twisted av Laurie Halse Anderson (Kärlek, vara udda)

Across the Barricades av Joan Lingard (klassiker om kärlek i oroligt Belfast på 70-talet)

Hugging the Rock Susan Taylor Brown (förälder som överger familj, relation pappa-dotter)

Inventing Elliot av Graham Gardner (mobbning)

Lizzie´s Wish av Adele Geras (historisk roman, 12-årig flicka i det viktorianska England)

Andie´s Moon av Linda Newbury (historisk roman, 1969)

The Edge av Ben Bo (tonårskille på drift får hjälp att hitta sig själv)

Off the Trails av Emily Franklin (Chalet Girls) (del i en serie om vänskap och relationer)

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

