Sparad i Fröken Linda funderar

Det är den här inställningen vi vill åt – Keep trying again and again you will eventually succeed.

Hittade detta youtubeklipp via FB nu på morgonen. Jag har under sommaren läst drygt en tredjedel av Carol Dwecks bok om Mindset. Det jag vill att eleverna ska komma in i är det som kallas Growth Mindset. Då inser du att det är inte förutbestämt om du är bra på något, eller om du kan lära dig något – det är DIN insats och hur du ser på att inte lyckas som avgör. I detta mindset är misslyckande ett sätt att utvecklas och försöka igen.

Det är tydligt att de elever som inser värdet av att lägga ner tid och energi på själva inlärandet är de som har bäst resultat och de som också har roligast i skolan. De vet att deras egen insats gör skillnad. De som istället tänker att kan jag inte första gången är jag helt enkelt inte bra på det, det finns alltså inget att göra åt det (i värsta fall är det också lärarens eller någon annans fel…). Det är detta Dweck har studerat i sin bok.

Hur jobbar vi i skolan, jag i mitt klassrum för att uppmuntra ett Growth Mindset? Tydlighet, öppna frågor och att medvetandegöra eleverna om detta kanske är en väg. Jag anser faktiskt att prestation bör uppmuntras. Prestation eller arbetsinsats är avgörande. Att känna att det är meningsfullt och värt det att arbeta hårt är bra, det är inte samma sak som stress eller prestationsångest. Dessutom kommer detta krävas i livet. Hur du hanterar att inte lyckas är viktigt,

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

