Sparad i Uncategorized

Föreläsningar – påfyllning.

Mitt i alla tankar om modellklassrummet, planeringar, nya kollegor och en miljon andra saker…. dök en dag med föreläsningar upp på programmet.

Vi lyssnade till Ann S Pihlgen den första föreläsningen och min första tanke var: WOW – vilket underbart kul forskarjobb och VILKA kunskaper hon besitter! Hon pratade om att lyckas som lärare och ”det tänkande klassrummet”. Det var intressant. Hon tog upp olika lärarstilar och vilka uttryck samt konsekvenser detta kan ha. Intressant också om ordning och reda i klassrummet och tankar kring det. Det var klargörande, tydligt, skärpt och skarpt. Tankar om elevernas självkontroll och motivation tog jag också med mig – en av de i särklass viktigaste frågorna inför ett nytt läsår. Våren var lite kämpig avseende detta och det slukade en massa energi. Saknade kanske därför perspektivet vad vi egentligen ska begära av eleverna. Vad innebär klyschan att ha höga förväntningar? När ska jag som lärare få känna det nödvändiga ömsesidiga ansvaret som krävs? Fokuset. Uthålligheten? Var har den tagit vägen? Massor av inspiration och vilja att utvecklas!

Här kan du läsa mer om Ann S Pihlgren och Ignite Reserarch

Den andra föreläsningen höll Jens Ersgård. Han pratade som hur viktigt ett språkutvecklande arbete är  – i alla ämnen. Jag som arbetar som språklärare har ju ”tänket” men har inte helt nått fram i alla aspekter. Det jag tyckte var nytt och som jag vill testa  – det var att låta eleverna intervjua varandra. Det var en fräsch idé och ett sätt att se förståelsen av begreppen och öva metakognitvt tänkande, att förklara för någon annan.

En inspirerande dag!! Kul att jobba i en kommun som erbjuder denna input och inspiration.

En tankeställare blev när Jens Ersgård visade (via Helen Timperley alternativt Hattie) att lärare behöver 15-20 timmar per vecka till pedagogiska samtal. Jag skrapar väl knappt i hop en timme av kvalitet på den typen av samtal. Läraryrket behöver en rejäl omställning och att ta bort ferietjänsterna och utöka skolornas administrativa stöd är ett absolut måste.

Hur många pedagogiska samtal (som INTE rör inköp, flyttning av möbler och läromedel, planerande och annat) har vi haft än så länge?

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

