Sparad i Fröken Linda funderar

Elever, vakna!

Kära elev:

Omvärlden brinner, människor flyr i enorma mängder. Barn/ungdomar har INGEN SKOLA att gå till varje dag. De flyr tusentals mil för drömmen om att komma till DIN SKOLA och få den utbildning som DU får varje dag,

I denna omvärld verkar jag. I vad som hittills har varit en fridszon av fred och fria åsikter. Många är bekväma och tar allt detta för givet. Det är farligt och  det kan komma att rubba den demokrati som vi kämpat för, den jag vill att DU ska kämpa vidare för. Skolan får ta de ganska allvarliga konsekvenserna av detta. Varje dag och hela tiden. Konsekvenserna av att inte värdesätta bildning och kunskap på djupet. Det går bra att SÄGA att det är viktigt och det gör många i dag. Men vad HÄNDER?

I min skola möts du, kära elev,  av helt OK skollokaler. Du har en egen dator, ett eget skåp, du får pennor, sudd, material OCH en näringsrik skollunch för skattepengarna. Allt detta bara GES dig mellan det att du är 7 och 16 år gammal. 9 år, Kostar ca 1 miljon bara för dig. Utöver detta möts du av lärare som är kompetenta och har planerat dina lektioner. Lärare som gillar sitt jobb. Gillar DIG och arbetar stenhårt för att DU ska ha det bra.

Så snälla! Möt inte allt detta med att klaga (över allt och alla). Uppträda ohyfsat, skrika och svära. Klottra, riva sönder böcker eller bryta av pennor. Komma försent, inte lämna in uppgifter i tid. Gå på toa på lektionerna. Hänga i korridoren på lektionerna. Inte svara när dina lärare varje morgon och varje lektion hälsar på dig. Det är INTE OK.

Lyft blicken från mobilen och inse att du får det många andra skulle ge bra mycket för. Ja, du ska vara i tid, du ska göra ditt skolarbete. Visst, i bland kommer du att tycka det är tråkigt och jobbigt. Det dör du inte av. Du ska hälsa på dina lärare och använda ett vårdat språk.

I stället för att jag på ändlösa möten ska diskutera huruvida ni ungdomar tar skada av (???) av börja skoldagen kl 08.10, eller HUR jag ska LOCKA dig att komma till mina lektioner vill jag att DU tänker efter. Ger utbildning och bildning en chans. Värdesätter det du får och agerar med respekt och eftertanke.

DU är min framtid. DU ska lära dig att ta ansvar, vara aktiv i VÅRT samhälle. Ta del av det som händer i världen och vara en del av hur vi i framtiden ska lösa samhällets utmaningar. Du ska vara en del i att samhället och demokratin fortlever.

I inget annat samhälle i hela världen har DU en bättre utgångspunkt för just detta än i min skola och i det samhälle jag lever i. Har du tänkt på det?

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

