Sparad i Fröken Linda funderar, Pedagogik

Elever som publicerar

Terminen som kommer ska jag arbeta med att börja använda elevbloggar. Eleverna i min klass har själva startat varsin blogg. Jag valde verktyget blogger och vi ska ställa in bloggens adress så att de inte är sökbara utan länk.

Bloggarna ska eleverna själva kunna hantera och administrera, det är en viktig del i att lära sig verktyget. I början skriver vi tillsammans dvs det finns en uppgift de ska skriva om på bloggen. Den ska vara bearbetad och genomläst innan texten publiceras. Första uppgiften blir ett välkommen-inlägg. Det vanligaste blir att först skriva i ett googledokument, sedan kopiera texten/presentationen till bloggen för publicering.

Syftet är att skriva om det eleverna lär sig, publicera arbeten de gör, texter de har arbetat med och sedan ska de kunna få kommentarer av andra på sin blogg. Hoppas detta kan närma sig ett mer äkta skrivande med mottagare utanför individen och mig som lärare. Långsiktigt utvecklas säkert användandet  – vi har ju bara inlett detta.

När eleverna går på prao nästa läsår är tanken att de ska göra uppgifter och hålla kontakt även via bloggen.

Blogg är ett bra verktyg att använda och det ger eleverna en ökad vana av digital publicering av olika slag. Vi ska lära oss tillsammans. Nu finns verktyget i princip på plats och jag hoppas även kollegor kan använda detta och uppmana eleverna att publicera arbeten på bloggen.

Rapporterar mer när vi kommer vidare i arbetet. Lär stöta på saker jag inte helt förutsåg under vägen, men ville inte låta detta hindra att jag börjar med projektet.

Fröken Linda

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

