Sparad i Fröken Linda funderar, Läsning, Uncategorized

Läsprojekt

Tänker starta ett läsprojekt med min 7:a. Jag har länge velat värna om den skönlitterära läsningen. Den som kräver vana och tid även utanför skolan.

Dessutom har elevernas fallande läsförmåga blivit ganska uppenbar. De är inga vana läsare. Det märks tydligt i uthållighet och även i själva intresset för att läsa.

Forskning talar om detta som läskondition numera, ett sätt att utrycka den ovane, otränade läsaren. Jag har läst en del om detta och några saker framstår som centrala: högläsning, vana av att läsa och att inte lämnas helt ensam i läsningen. Det som verkar skapa god läsupplevelse och därmed läsförståelse tycks vara lika delar högläsning och tillfällen att prata om det du har läst. Den goda cirkeln är skapad och läsintresset ökar.

Gjorde en snabb uträkning och konstaterade att över en 7-dagars vecka med 24h ägnar vi oss åt svensklektioner ca 1,5%. Det räcker inte hoppas jag ni alla ser.

Projektet är enkelt och kommer att gå till som följer:

  • Eleverna ska alltid ha en bok på gång.
  • De ska läsa hemma ca 15 min/dag
  • Varje vecka tar jag svensklektionstid och eller mentorstid ca 30 minuter till diverse skriftlig och muntlig reflektion om det som har lästs. Variation här är nyckeln. I bland enkla avstämningar, i bland diskussioner och bokprat.

Jag har förberett ett brev hem till föräldrarna och ger massor av tips och länkar som kan vara bra att ha.

Jag är nu nyfiken på hur detta ska mottas. Min ambition är att vi ska sätta fart. Goda resultat i skolan kräver goda, kompetenta läsare. Demokratin mår bra att att vi läser och tar del av omvärlden.

Läsprojekt, brev till föräldrar

Nu håller jag tummarna  – vecka 3 kör vi.

Fröken Linda

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

