Sparad i Fröken Linda funderar, Läsning, Uncategorized

Därför litteratur och läsprojekt

Jag kämpar vidare i att arbeta med, hinna med och njuta av litteraturen. Skrev ju om läsprojektet i förra inlägget.

I helgen hittade jag ett nummer av Svenskläraren (tidningen som ges ut av Svensklärarföreningen) och satte i gång att läsa. Hittade  två artiklar som jag starkt rekommenderar.

Ett systematiskt mord på läslusten

Romanläsning som nav i svenskämnet

Mycket intressant om att fokus på enbart strategier har varit trenden. Det som glömts bort är samtalen om litteratur som är så viktiga för att vidga läsandet. Lite kring detta tar artikeln om mord på läslusten upp. Instämmer i att det bli lite mekaniskt och läsning är så mycket mer!

Jag kan med glädje hålla med vem som helst som vill ha romanläsning som nav i svenskämnet. Detta verkar ha fått ny fart i debatten nu vilket glädjer mig. Här handlar det om samtalen som kan bli ett sätt att kunna prata om sig själv via karaktärer i boken. Att prata om något en person i en bok har gjort är lättare än att ta upp något du själv har gjort. Ändå kan det hansla om samma sak. Litteratur är fantastisk på det sättet att den handlar om oss!

Det är uppenbart att läsförmågan måste stärkas. Det är dock komplext och tar ganska stor del av undervisningen. Jag har alltid varit en förespråkare för en bok gemensamt i en hel klass och gör det frekvent. Min erfarenhet är att det blir tyngre och tyngre att få eleverna intresserade.

Här stöter jag på min enda invändning till mitt läsprojekt upp. Alla elever kommer att läsa olika böcker. I bland skriver de om det de har läst och i bland blir det samtal. Kommer detta räcka som stöd i läsningen varje vecka? Detta ska ju inte ses om em motsats till att läsa en bok med hela gruppen utan (hoppas jag) bli ett stöttande och stärkande komplement.

I övrigt väntar helklassläsning av Möss och Människor med åk 9 och ett tema med deckarläsning i åk 8. Blandar och ger, men läser det gör vi!

Fröken Linda

 

 

 

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

