Sparad i Läsning, Pedagogik

Att läsa faktatexter

Har just avslutat läsningen av Att läsa faktatexter av Adrienne Gear. Fick tipset av en NO-lärare och jag förstår precis att denna bok var relevant i hennes roll som NO-lärare.

Min egen undervisning utvecklas fortfarande hela tiden på området att just undervisa i läsförståelse. Det finns en stor ”hjälplöshet” i läsningen hos elever i dag som kan frustrera, men som måste angripas just därför. Jag ser en stor utvecklingspotential och för att öka elevernas läsförståelse måste jag testa nya saker i klassrummet. I detta inlägg fokuserar jag just på Adrienne Gears tankar. Gör ett försök att berätta vad jag tar med mig från boken.

Boken tar upp två högintressanta grunder jag tycker hjälper mig att tänka när jag ska introducera text.

Den första är de 4 strategier hon identifierat för att läsa faktatexter

  • att zooma in  – handlar om villa särdrag olika texter har. förförståelse
  • att ställa frågor och att göra inferenser. Allt detta leder till en djupare förståelse av en text – men det är ganska komplicerat att tydliggöra
  • att avgöra vad som är viktigt. Den här strategin fick jag verkligen redskap för – att använda rubriker, bilder mm
  • att göra kopplingar. Ta fram sina bakgrundskunskaper och erfarenheter för att fördjupa sin förståelse.
  • att transformera eller syntisera. Förändra tänkandet eller perspektivet under läsningen.

Det här är tydligt och enkelt att peka på och mycket handlar om: läsförståelse byggs upp genom noggrann och genomtänkt läsning. Bara att introducera en text ordentligt ger en förförståelse och ett stöd.

Den andra konkreta saken jag tar med mig som är bra att göra när eleverna ska läsa faktatexter är strategin THIEVES. Gear har placerat denna under att kunna avgöra vad som är viktigt.

THIEVES är engelska men ungefär såhär blir det:

Titel

Headline =rubrik (här tillägger jag en kul övning där rubriker görs om till frågor)

Inledning

Every first sentence = första meningen i varje nytt stycke

Visuellt material

Ending = avslutningen

Så vad kom vi fram till?

Det här är en toppenbok för att enkelt få praktiska tips att arbeta mer språkutvecklande. Jag ser stora behov av detta i alla grupper jag undervisar i. Det här är ett måste. Läsförståelsen och elevernas strategier är minst sagt ett utvecklingsområde. Vi måste börja få våra elever att läsa och att tänka samtidigt och då behöver de redskap. Detta är ett ansvar för alla ämnen där vi i skolan arbetar med texter.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

