Sparad i Fröken Linda funderar, Pedagogik, Skrivning

Ett samarbete – en debattartikel

Tänkte berätta om ett ämnesövergripande arbete vi just nu genomför inom vårt fokusområde ”hållbar utveckling”. I all enkelhet och utan egentligen att ha möjlighet till planering visar detta på ett sätt att SO och NO kan ge svenskämnet stoff att skriva om. Jag har sedan fokus på att eleverna blir säkrare på texttypen.

Stoffet är olika energikällor – med fokus på kärnkraft.

Uppgiften i svenska är att skriva en debattartikel och ta ställning i frågan om kärnkraften kontra andra förnybara energikällor (se där  – eleverna har lärt mig NO).

Jag antar uppgiften att introducera en debattartikel med stor entusiasm. Vi börjar med att jämföra med insändare, eftersom vi nyligen skrev sådana.

Sen introducerar/repeterar jag begrepp som:

  • Rubrik, Ingress, Brödtext
  • tes
  • argument och motargument
  • referat
  • avsändare
  • mottagare

Sedan får eleverna testa att argumentera muntligt för tesen: jag vill ha en ny cykel och när vi lyft argumenten för detta så får de komma på motargument.

Nu läser i en debattartikel om ”stoppa ungdomsfyllan”. Vi tittar på alla begreppen och hur vi hittar de i texten, särskilt lyfter jag fram hur viktigt det är att ta reda på vem som ligger bakom debattartikeln.

Nu är vi på lektion 2:

Vi repeterar begreppen och vad vi gjorde sist. Nu har jag med mig en debattartikel till. Denna gång har jag fokus på textstrukturen. Jag har nämligen klippt isär texten i åtta olika delar. Nu får eleverna lägga pussel. Vi letar språkliga ledtrådar och diskuterar var vi ska ha rubrik, bild och vem det är som är avsändare. De flesta sätter i hop texten och har identifierat delarna i en debattartikel.

Vi har lite tidspress och nu lämnar jag till NO att starta med texten och sedan arbetar vi vidare med den när jag träffar eleverna i svenska. Då har jag med mig en checklista och de flesta eleverna har kommit i gång.

Nu ska texterna bedömas. Jag kan redan vid genomläsning se att de har hittat rätt i formen och strukturen.

Detta är inte fullt ut Adrienne Gear, inte helt cirkelmodellen heller. Jag vågar trots detta mig på att kalla detta språkutvecklande arbetssätt – under de förutsättningar vår pragmatiska vardag ger oss. Eleverna har sett en helhet i stoff och produktion av text.

Fröken Linda

 

Annonser

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s