Sparad i Fröken Linda funderar, Läsning, Uncategorized

Läsprojektet

Det har gått 6 veckor nu sedan jag startade läsprojektet i min klass. Vi har följt upp läsningen på lite olika sätt:

  • Skrivit i läsanteckningsboken
  • Pratat i grupper om personerna i boken
  • Gjort en enklare + – ? (Aidan Chambers klassiska boksamtal) om det bästa med boken och sedan det mindre bra och frågor. Detta lyckas alltid! En grupp kom fram till att deras böcker hade gemensamt att just då bråkade alla huvudpersonerna i boken med någon – på olika sätt.
  • Presenterat boken när vi har suttit i en gemensam ring.

I fredags gjorde jag en snabb utvärdering via google formulär och 19 av 24 elever har svarat.

Blir nöjd med dessa siffror:

  • 94,4% tycker projektet är bra eller OK
  • 94,4% har läst mer dessa veckor än innan.
  • 50% har läst 1 bok
  • 33.3% har läst flera böcker
  • 83,3% vill att vi fortsätter med projektet.

Detta är högre siffror än jag kunnat drömma om. Medveten om att ett fåtal inte är med på tåget och detta behöver jag ta tag i. Överlag har eleverna läst mer. Nu fortsätter det idoga arbetet i läsningens tjänst – känner mig mer motiverad än någonsin. Det här är viktigt på riktigt – kärnverksamhet!

Fröken Linda

 

 

 

 

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

