Sparad i Fröken Linda funderar

Yta och djup

Har på senaste tid blivit förskräckt över framförallt kampanjen inför valet i USA i november. Det verkar som att pajkastning, jämföra storlek på kroppsdelar och annat är viktigare än allt annat. Ingen verkar nå igenom bruset med de viktiga budskapen. Vad vill politikerna med USA om det är de som vinner valet? Inga sakfrågor. Inget djup alls hittills. Det kommer kanske.

Politikerna gör vad de kan för att nå väljare och har vi skapat väljare som inte är intresserade av djupare budskap och sakfrågor  – då får vi de politiker vi ber om. Här i Sverige anser jag personligen att Fredrik Reinfeldt hade ett djup, ville inte bara prata yta, ville intellektuellt provocera. President Obama är troligen en av USA:s mer intellektuella presidenter  – det är politiker som dem vi behöver.  De uppskattas definitivt alldeles för lite i dag enligt mig.

Men vad jag egentligen vill prata om är inte alls politik – egentligen. Det är utvecklingen mot att enbart få genomslag och nå ut med budskap som måste vara typ korta, polariserande, enkelspåriga och gärna skapa enbart uppmärksamhet. Vem vill ha en statsminister som är duktig på ”punchlines”? Nej tack. Vill inte ha den rollen i mitt klassrum som pedagog heller. Jag är inte i underhållningsbranschen utan sysslar med utbildning.

Jag som pedagog kommer nu ställa krav på mig själv att eleverna måste gräva lite djupare. Hitta djupet, skippa ytan. Läsa en HEL nyhet och inte bara notiserna. Diskutera vad en text fick de att tänka på och hur den påverkade dem, inte bara ytligt återge vad som hände. Detta betyder att jag behöver ställa andra typer av frågor. Det är utmaningen. Frågorna som öppnar för analys och jämförelser.

Mina elever ska bli politiker eller om inte annat välja politiker i framtiden (ja, redan nästa val…) och jag vill ha bidragit till att de inte väljer och lockas av den politiker som skriker högst utan den som har den politik som verkar bäst för landet. 

Det är dags att höja standarden och kraven på den intellektuella nivån, detta är ett stort gemensamt ansvar.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

