Sparad i Fröken Linda funderar, Läst och tänkt

Utmanande undervisning och mer undervisning

Jag har läst James Nottinghams bok Utmanande undervisning i klassrummet. Ja, jag ÄR sen på bollen.

James Nottinghams bok är inspirerande och intressant och jag anser att lärare har nytta av att läsa den. Själv har jag funderat en hel del på detta med yta och djup samt just: Hur kan undervisningen bli mer utmanade? Här har jag tänkt på några konkreta saker:

Hur ställs frågor och vilka typer av frågor ställs? Hur höjer jag nivån på samtalen i klassrummet genom de frågor som ställs eller för den delen väcks hos eleverna? Det här är något jag vill bli bättre på, allvarligt talat så kan jag kräva mer. Inte nöja mig med de korta, ytliga svaren utan ta detta vidare. Samt markera de svar jag anser är just lite ytliga och utan djup.

Intressant nog har jag observerat att detta kan eleverna också göra. En elev ville ”skoja” bort ett ganska allvarligt samtalsämne och innan jag hann reagera hade den här eleven fått gensvar att just så var fallet av en annan elev, Heureka!

Det andra är att grupparbeten behöver ta sin början i ett äkta informationsutbyte av typen: vi har olika bitar av pusslet och för att få i hop det krävs att vi kan våra respektive bitar men också att vi fogar de samman.

Det tredje handlar om beröm/positiv återkoppling. Nottinghan talar om att vara specifik och fokusera på handlingarna. Ansträngningen. Inte bra – inget beröm. Dåligt beteende kan jag bli rasande och arg på, men orkar jag bemöter jag det hellre med tystnad och genom att ignorera.

Vi ska ställa krav. Insikten kom en föräldrakväll när grupper skulle redovisa arbeten. Såklart var det några som stod där utan några i sin grupp, en var ensam. Jag valde då att kräva att eleverna skulle köra ändå. De hade presenterat sina arbeten tidigare samma dag. Guess what? De levererade OCH såg grymt stolta ut efteråt. De växte. Tufft? Nej, precis det som kommer att krävas.

Nå, vart vill jag komma med detta? Skolan kan ställa krav. På intellekt, på arbetsinsats  – på allt faktiskt. Jag är sorgligt medveten om att Skolverket och skollagen lägger ALLT utanför eleverna och utropar käckt att ”gör bara din undervisning mer lustfylld” (Här raljerar jag – lite). HUMBUG!

I skolan ska eleverna lära sig, erövra kunskap. Det är en resa om inte enbart sker i nedförsbacke. Att erövra kunskap är mer som bergsetappen i Tour De France, hyfsat tufft. Men fantastiskt när kopplingarna görs! Det är det skolan ska vara till för. Vi är inte en del av underhållningsindustrin, vi sysslar med tänkande och kunskap.

Vi behöver helt enkelt MER skola!

Här ett citat som handlar om floskeln (mitt ord) att vi inte vet vilka yrken vi ska förbereda eleverna inför, så allt vi gör är potentiellt fel (min tolkning igen).

Det handlar således inte om att vi måste minska något i skolan (läsa, skriva och räkna) för att öka någonting annat (läs digitalisering och innovation). Det handlar istället delvis om att inkludera digitalisering till redan befintliga områden när vi arbetar. Dessutom är det nog dags att fundera på om vi inte ska ge eleverna mer skola för pengarna. Mer undervisning. Mer lektioner. Mer läsa, skriva, räkna, digitalisering, innovation, kollaboration, kommunikation och what not. Mer lärande helt enkelt. Jag tror att det vore en bra väg för bättre rustade barn och unga. Inte minst till en framtida arbetsmarknad.”  Länk till citat
För övrigt hävdar jag att ferietjänsten har gjort sitt och vill se förslag som tex tre-terminssystem snarast möjligt. Läraryrket behöver förnyas och få rimliga förutsättningar. Administratörer och andra yrkesgrupper måste in i skolan så att vi lärare kan börja undervisa på riktigt.
Fröken Linda
Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

