Sparad i Fröken Linda funderar, Uncategorized

Förnya skolan

Moderaterna i Stockholm har i dagarna fört fram ett förslag om att utreda ett treterminssystem i skolan och att sommarlovet ska bli kortare. Se artikel

Jag kan med lätthet stödja förslaget att se om detta är möjligt och om det skulle göra skolåret lite mer jämnt. Det finns dock många aspekter att tänka på innan det kan införas.

  • Skolåret måste bli Jämnare fördelat med skoldagar = bättre rytm.
  • Det möjliggör för elever kan vara i lärzonen hela året – att inte t.ex tala svenska eller engelska på 10 veckor ger att tydligt avbräck i språkinlärningen. (Nej – ALLA åker inte på semester och använder engelskan på sommaren. Nej, väldigt få läser under ett lov tyvärr – ännu färre föräldrar gör det)
  • Lärare, vilket jag utgår i från, kan också få sin rytm på skolåret bättre. Har vi tre terminer måste planeringsdagar och feriedagar (om de nu MÅSTE finnas kvar) fördelas jämnare.
  • Ännu bättre, ge oss semestertjänst och jobba in rutiner med vissa flexveckor där personalstyrkan och elevstyrkan blir mindre under två veckor t.ex. Tänk all den obetalda övertid denna förtroendetid innebär – gratis – alla andra yrkesgrupper kan ta ut tid i lön eller i komptid. Inte vi.

Sen ska vi ju vara brutalt ärliga här – detta kommer inte att minska vår arbetsbelastning. Det behöver vi nog klargöra. För att den ska minska behöver vi mer administrativa-  och elevsociala resurser i skolan. Inga genvägar. Händer och fötter av blandade yrkesgrupper.

Vi kanske också ska inse att ingen förändring i skolan sker utan att seriöst adressera elefanterna i rummet:

  1. Ingen talar med ett enda ord om RESURSER
  2. SOMMARLOVET: Vi verkar fortfarande tro att barn/ungdomar och för den delen lärare MÅSTE ha lång sommarferie (för lärare är den knappt 8 veckor, inte 10, tiden är inarbetad – ofta helt obetalt). Har någon egentligen några rationella anledningar? Nej. Vi behöver inse att alla barn inte har en Astrid Lindgren idyll, eller ett sommarställe, eller möjlighet att resa. Nej, det handlar om långa och många dagar utan språklig stimulans, utan vuxen kontakt och utan den struktur och trygghet vardagen faktiskt ger.

Så –  är detta  ännu en dimridå? Vi slipper prata om resurser för elever som är nya på språket eller som behöver lite extra handpåläggning av tusen anledningar. Vi bara administrerar om lite, så tänker ingen på detta. Tänk om vi utöver detta tar bort nationella proven då kan vi inte ens jämföra skolor längre. Inget i förslaget talar om att frigöra eller utöka resurser.

Hade varit uppfriskande om förslaget hade varit förankrat i de verksamheter som ska genomföra det samt hade innehållit konkreta steg angående just resurser och längden på sommarledigheten. Ännu mer uppfriskande om det hade kommit från de fackliga förbunden, men så är icke fallet och därmed är frågan tämligen låst.

Tre terminer erbjuder ingen lösning om inte alla inser det stora och allvarliga systemfel som dessa två elefanter i rummet orsakar. Fast, det är upplyftande att någon börjar rota i varbölden från något håll. Glöm inte att släppa ut de instängda elefanterna bara. Det är de som får lärare att lämna yrket.

 

Fröken Linda

Annonser

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s