Sparad i Fröken Linda funderar, Pedagogik, Uncategorized

Språkutvecklande arbetssätt – ett medvetet arbete

I fredags hade jag förmånen att föreläsa och hålla workshop för kollegorna på min skola. Det är roligt, men kräver förberedelse. När jag pratar om språkutvecklande arbetssätt lyfter jag fram litteratur, erfarenheter från undervisningen  – de positiva. Litteratur är viktigt att ha med sig som en teoretisk ryggsäck. Adrienne Gear, Hanna Stehagen, Pauline Gibbons var de jag främst lyfte fram eftersom de hjälpt mig att få en teoretisk förankring och även en hel del metodtips och mallar.

IMG_1231 (1)Under samtal och föreläsning fick jag en insikt/påminnelse, så uppenbar egentligen. Arbetet kräver två ben: Planering och medvetenhet. Att medvetet planera. medvetet välja texter, medvetet arbeta med begrepp och språk. Ärligt talat – inget får lämnas åt slumpen.

Ett samtal handlade om att arbeta mer strukturerat och medvetet med bilderböcker. Ha en hylla med böcker pedagogerna läser gemensamt med barnen och har ett upplägg som är genomarbetat och bygger på att de är väl medvetna om att just de böckerna läser de i syftet att öva barnens literacy. Andra hyllan skulle vara böcker pedagogerna har läst, men som barnen kan få bläddra och prata om mindre strukturerat. Dock ska pedagogerna vara väl bekanta med böckerna och dess innehåll. Vi får inte läsa texter med barnen/eleverna utan att ha läst de själva.

Jag summerade dagen i tankarna och faktiskt var det ordet MEDVETET som fastnade. Läraruppdraget kräver en allt större medvetenhet om hur jag behöver lägga upp min undervisning och vilka texter och uppgifter eleverna ska arbeta med och hur. Det handlar om medveten kärnverksamhet – något skolan misslyckas med att styra upp i dag.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

